Etter valget 24. mars 2019

torbus

#801

Hvorfor gjør dere ikke bare som jeg sier og logger dere på Twitter? Det tar 2 minutter. Deretter tar det noen minutter å lære hvordan det funker, men da dere er bevandret i sosiale medier er det selvforklarende.

Dere trenger ikke legge til noen skumle folk. Ta BBC-mannen Jonathan Head. Legg så til noen av de thai-relevante han følger.

Det trenger ikke være enig i en skitt, dere kan skrike fake news så mye dere vil - men poenget er altså at dere via noen sentrale aktører vedrørende thaipolitikk, vil se det den nye generasjonen leser.

Det er helt sentralt hvis dere ønsker å forstå hva som driver dem.
torbus

#802

Wood1958 skrev: 23 okt 2020, 13:02
Ps jeg vet hva den inneholder den første link det er vist du som trenger å lære nå :D sees til jul om du blir fedig med å lese :D :D
Noe i den første har jeg lest før. :)

Uansett er det som skjer i Thailand nå noe som har potensiale til å bli historisk. Derfor er det interessant å følge med. Men nettopp fordi veien blir til mens de går, er det nødvendig å følge med mens det skjer. Morgendagens nyheter kan fort være gamle.

Nå er det såvidt jeg vet noen dagers hvilepause, men når KhaoSod går live igjen fra demonstrasjonene anbefaler jeg å se. Det er bra tv og god journalistikk dersom man vil høre hva demonstrantene selv sier, og alt oversettes med god engelsk.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#803

Tore Bustad skrev: 23 okt 2020, 15:06 Noe i den første har jeg lest før. :)

Uansett er det som skjer i Thailand nå noe som har potensiale til å bli historisk. Derfor er det interessant å følge med. Men nettopp fordi veien blir til mens de går, er det nødvendig å følge med mens det skjer. Morgendagens nyheter kan fort være gamle.

Nå er det såvidt jeg vet noen dagers hvilepause, men når KhaoSod går live igjen fra demonstrasjonene anbefaler jeg å se. Det er bra tv og god journalistikk dersom man vil høre hva demonstrantene selv sier, og alt oversettes med god engelsk.
Ja men da er du også oppdatert har noen flere men der er det ingen bekreftelser, Samtidig så slipper vi å bli unødvendig uenige, sorry om jeg ble irritabel.Trenger en stund på øyet
torbus

#804

Wood1958 skrev: 23 okt 2020, 15:24 Ja men da er du også oppdatert har noen flere men der er det ingen bekreftelser, Samtidig så slipper vi å bli unødvendig uenige, sorry om jeg ble irritabel.Trenger en stund på øyet
No problem. :)

I dag skriver forresten flere medier nettopp om hvordan Thailands tradisjonelle medier mister aktualitet til fordel for live-streamingen jeg har snakket om i noen dager.

Som sagt: uansett hva man mener om demonstrasjonene er dette usedvanlig kreative mennesker som noe til gangs forstår hvordan de får den nødvendige oppmerksomheten ved hjelp av sosiale medier.

https://southeastasiaglobe.com/protesto ... crackdown/

(For øvrig nok en link jeg fikk i streamen på Twitter, fordi den retweetes der).
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#805

Så ble en til av lederene løslatt.Jatuphat Boonphat Raksa. Slikt er muligens et positivt tegn på at bak den politiske ledelse er krefter som vil ha en løsning begge parter kan leve med.
https://www.thairath.co.th/news/politic/1960274
Dagens tegning tyder vel også på en som redd klamrer seg til våpen som kanskje er mest tilskade for hanselv .Uten at den blir rettet den mot de unge.
maktens påle.png

Jeg vil også nevne dette med bruk av Swastika. noe som en ser ofte i TH. jeg har noe batikkarbeide fra Mayakultur. og der er det ofte brukt.Både medurs og moturs. Jeg har blitt fortalt at i Mayakulturen ble det brukt som symbol for de evig sirkulerende krefter.Feminin og maskulin symboliserte hver sin vei. .
Googlet om det i Buddhismen og fant dette. Nå har jeg holdt meg bevist mye vekk fra å bruke slike for ikke å støte noen.
Her er foklaring av hva det symolisere for de og kanskje gjør vi de urett når vi fordømmer. Samtidig forstår jeg at noen kan føle seg støtt så gi da en pm og jeg slutter med slike tegninger. men det gir nå en helt annen betydning av tegninger.
Hinduism, the right-facing symbol (卐) is called swastika, symbolizing surya ('sun'), prosperity and good luck, while the left-facing symbol (卍) is called sauvastika, symbolizing night or tantric aspects of Kali.[8] In Jainism, a swastika is the symbol for Suparshvanatha – the seventh of 24 Tirthankaras (spiritual teachers and saviours),
while in Buddhism it symbolizes the auspicious footprints of the Buddha.[8][9][10] In several major Indo-European religions, the swastika symbolizes lightning bolts, representing the thunder god and the king of the gods, such as Indra in Vedic Hinduism,
Og vel verdt å ta med i sin betraktning innen en fordømmer
https://en.wikipedia.org/wiki/Swastika
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#806

[mod=tdr]Stenger tråden for opprydning![/mod]



I utgangspunktet er dette en tråd som har vært innenfor det som er akseptabelt etter forumsreglene.

MEN, den siste tiden har det dessverre vært en utvikling hvor enkelte her forsøker styre sannheten. Konspirasjoner og i tillegg «whataboutisme» (forklaringer som forsøker rettferdiggjøre meninger med eks at «slik gjør de det i USA»), noe som er irrelevant i forhold til tema. Hersketeknikker. Fordumming av kilder man ikke er enige med. Nedsettende syn på de som har en annen rolle i samfunnet. Ønske om å sensurere andres meninger. Og mye mere.

I tillegg åpen diskusjon om nick og evt tidligere nick. Ekskludering av medlemmer her i tråden er det jeg som foretar i henhold til forumsregler, og ikke noen som bruker dette for å tie meningsmotstandere.

Har dere noen innspill på ting som ikke er i henhold til reglene så får dere rapportere innlegg, ikke komme med hentydninger, forsøk på føring eller moderering i trådene!

Når enkelte personer angriper debattanter som er sjeldent gode på å bruke kilder som underbygger det de skriver blir debatten ødelagt. I stedet for å lese hva de skriver så blir nesten et hvert innlegg angrepet grunnet hvem som er budbringer i stedet for innhold.

Siste måneden har jeg pga helse havnet litt bakpå og er dermed ikke ajour med alle tråder. Flere av de innlegg jeg nå har lest igjennom ville høyst sannsynlig blitt skjult og tråden kunne fortsatt i akseptable former. Er jo symptomatisk at de «verste» utfall av diskusjoner har skjedd når jeg nå ikke har klart å holde tøylene. Trodde ærlig talt at det skulle være unødvendig!

Som nevnt har også undertegnede deltatt i denne tråden, til og med startet den. Tråden har inneholdt mange gode innlegg, men jeg finner det aldeles ikke greit at enkelte i så stor grad angriper andre medlemmer her på Asianet i stedet for å diskutere sak.

Vi er ikke så mange her inne, og enhver handling som medfører at andre mister lysten til å skrive her er så demotiverende at jeg lurer på hvorfor jeg selv bruker så mye tid på å holde i gang dette! Ikke er det økonomi hvertfall. Og stadig ser jeg at noen ser ut til å ikke ta inn over seg hverken regler, eller innspill om hvordan jeg vil ha ting. Nytter jo knapt når mange ser ut til å ikke bry seg om å lese PM og ignorerer info fra meg.




Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#807

Melding fra moderator tdr

Åpning av tråden igjen under tvil


Grunnet personlige utfordringer har jeg dessverre hatt lite kapasitet til å være så aktiv som jeg gjerne skulle ønske i det siste.

Dette er en av trådene som har "hengt" over meg i lang tid.

Har i dag skjult en rekke innlegg, mange som jeg anser som gode innlegg og egentlig innenfor det som er tillatt i henhold til forumsreglene.
Grunnen til at mange ekstra innlegg har gått med i "dragsuget" er at det gjerne har vært sitert innlegg som ikke har noe i tråden å gjøre.

Kommentarer og sitater på det som er dagsaktuelle politiske saker fra media; både nasjonalt, internasjonalt og i Thailand er innenfor trådens tema.

Forsøk på å devaluere slikt er ikke innenfor. Når i tillegg enkelte forsøker "skyte budbringeren" er dette heller ikke innenfor.

Ber dere lese forrige innlegg fra meg da tråden ble stengt. Dette er like aktuelt nå.

Etter vestlig standard så må vi vel kunne si at både kuppet og en tilpasset grunnlov som skulle sørge for at kuppmakerne ble sittende med kontrollen ikke er i nærheten av det vi kan kalle et demokrati og vi har lov til å ytre oss ut fra det. Da er det klart at det vil være mange som er misfornøyde i landet.

Åpner tråden, men ved det minste tegn til at den utvikler seg i feil retning stenger jeg den igjen. Ingen ønsker stengte tråder, heller ikke jeg. Det som ønskes er aktivitet og meningsutveksling med respekt. Og vi må også ha respekt for de media som publiserer nyheter og informasjon fra Thailand.

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»