Etter valget 24. mars 2019

Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#791

Tore Bustad skrev: 22 okt 2020, 13:39 Thai Enquirer med kommentar om den gule mobben av middelaldrende menn som i går angrep skolejenter.



https://www.thaienquirer.com/19902/opin ... orce-them/
Som sagt før media skal en være forsiktig med. Når dette fra Tysk parlament kom ut var Inquirer den første som trykket men da uten det fra parlamentet i Tyskland som de andre trykket.
Og du snakker om viktighet av kildevalg,?
Skal forenkle problematikkenen om Siam trinaglet, da det tross alt involverer kultur også, og spør.
:mener du i fullt alvor at ved å endre mandatsammensetning, sperregrenser, valglover her i landet.
da har vi tatt livet av det norske bygdedyret?
.
torbus

#792

Wood1958 skrev: 22 okt 2020, 14:09 Som sagt før media skal en være forsiktig med. Når dette fra Tysk parlament kom ut var Inquirer den første som trykket men da uten det fra parlamentet i Tyskland som de andre trykket.
Og du snakker om viktighet av kildevalg,?
Skal forenkle problematikkenen om Siam trinaglet, da det tross alt involverer kultur også, og spør.
:mener du i fullt alvor at ved å endre mandatsammensetning, sperregrenser, valglover her i landet.
da har vi tatt livet av det norske bygdedyret?
.
Du tror vel ikke Thai Enquirer har konstruert saken de skriver om?

I så fall kan jeg fortelle deg at det har ligget videoer ute av hendelsen i snart et døgn.

Jeg antar heller ikke at du tror politiet i Thailand ville holdt pressekonferanse om hendelsen i dag dersom den ikke fant sted? Pressekonferansen ligger også ute.

For øvrig er Thai Enquirer en avis som publiserer fra Thailand. Dersom de fabrikkerer nyheter kan de dømmes til fengsel i 3+ år.

De er for øvrig ikke de eneste som skriver om dette, men igjen kan jeg ikke annet enn å oppfordre til å lese annet enn thaimedier.

Jeg vet ellers ikke hva verken Tyskland eller norske bygdedyr har med denne hendelsen å gjøre.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#793

Tore Bustad skrev: 22 okt 2020, 15:01 Du tror vel ikke Thai Enquirer har konstruert saken de skriver om?

I så fall kan jeg fortelle deg at det har ligget videoer ute av hendelsen i snart et døgn.

Jeg antar heller ikke at du tror politiet i Thailand ville holdt pressekonferanse om hendelsen i dag dersom den ikke fant sted? Pressekonferansen ligger også ute.

For øvrig er Thai Enquirer en avis som publiserer fra Thailand. Dersom de fabrikkerer nyheter kan de dømmes til fengsel i 3+ år.

De er for øvrig ikke de eneste som skriver om dette, men igjen kan jeg ikke annet enn å oppfordre til å lese annet enn thaimedier.

Jeg vet ellers ikke hva verken Tyskland eller norske bygdedyr har med denne hendelsen å gjøre.
Nei jeg har da ikke påstått at de har konstruert noe om helst., Tyskland og bygsedyr hadde ikke med hendelsen spesifikt å gjøre.
Men om Avisen Enquierer som holdningskapene medie
Bygdedyr var for å forenkle hva du mente du ikke forsto. men never mind.
torbus

#794

For det første tror jeg du tar feil. Jeg mener det var Prachatai som rapporterte om hendelsen i det tyske parlamentet.

Men uansett hvilken thaiavis det var: Er det negativt? Eller positivt? Hva sier det om dem? Er du enig i at mediene bør sensure?

Jeg skrev dette under et innlegg da en venn på Facebook skrev et innlegg om det nylige lærerdrapet i Frankrike.

Jeg kunne skrevet det samme i en hvilken som helst debatt om sensur.
Når noen blir så rystet over å se bilder, karikaturer eller kritikk av Guder, helligdommer, profeter eller øvrigheta, at de tyr til trusler, vold og sågar drap, ligger problemet hos dem, og dem alene. Det er feil, og ikke rent lite absurd, når politikere, medier eller enkeltmennesker argumenterer med at vi ikke må støte noen rundt deres religiøse følelser. Synden ligger tvert imot i deres selvsensur.

Ikke engang i dag viser mediene årsakene til denne mannens død. Altså bildene han viste fram i timen. Selv om disse i høyeste grad har medieinteresse. De ville ikke blitt vist fram som tidligere jødekarinaturer eller karikaturer av sorte, men som eksempel på hvor lite som skal til for at noen dreper deg på brutalt vis.

Det er en ufattelig skam at noens følelser trumfer relevante nyheter, og løsningen burde være at nyhetene begynner å vise denne typen bilder hver gang de gjøres aktuelle (som nå), sånn at folk blir vant til dem.

(Det ville vi øvrig gjort uansett hvilken annen karikatur som provoserte noen så voldsomt at de tydde til trusler, vold eller drap).
Jeg støtter ikke sensur. Ytringsfriheten må være fullstendig.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#795

Tore Bustad skrev: 22 okt 2020, 15:38 For det første tror jeg du tar feil. Jeg mener det var Prachatai som rapporterte om hendelsen i det tyske parlamentet.

Men uansett hvilken thaiavis det var: Er det negativt? Eller positivt? Hva sier det om dem? Er du enig i at mediene bør sensure?

Jeg skrev dette under et innlegg da en venn på Facebook skrev et innlegg om det nylige lærerdrapet i Frankrike.

Jeg kunne skrevet det samme i en hvilken som helst debatt om sensur.



Jeg støtter ikke sensur. Ytringsfriheten må være fullstendig.
Flere thai medier tok det opp . jeg nevnte Enquiers version som jeg la ut på nett her.Men da ble omtalt ved mulig problemer om fremtidig handel men unlot å nevne saken fra det tyske paralement.(som fler andre medier meldte)
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#796

Geir Rasch skrev: 22 okt 2020, 10:06 Interessante momenter du trekker fram her. Kanskje det hører hjemme i en annen tråd enn denne?
Enig at momentene nok hadde egnet seg i en annen tråd. Men husk at utgangspunktet for argumentasjonen er denne påstanden:
"Poenget er egentlig at vi skal være pokker så varsomme med å tro at Norge kan tjene som eksempel for andre land. Da er man i en og samme pakke både selvgod og sneversynt." Meningen er at momentene skal sannsynliggjøre at påstanden er riktig. Og den er - etter min mening - høyst aktuell da vi stadig ser at kritikk rettet mot Thailand og thailendere er på bakgrunn av at man - bevisst eller ubevisst - innbiller seg at vår egen norske kultur og vårt eget samfunn bør være et forbilde for Thailand. Ja, noe alle bør strekke seg etter. Sånn sett kan man med letthet hevde at momentene er høyst relevante. Påstanden ville jo ellers være ubegrunnet og dermed ganske verdiløs. Omtrent like verdiløs blir den hvis denne sammenhengen ikke fremgår av teksten. :)
torbus

#797

Wood1958 skrev: 22 okt 2020, 16:13 Flere thai medier tok det opp . jeg nevnte Enquiers version som jeg la ut på nett her.Men da ble omtalt ved mulig problemer om fremtidig handel men unlot å nevne saken fra det tyske paralement.(som fler andre medier meldte)
Jeg ser nå at til og med en minister har vært ute kommentert nyheten fra Tyskland. Det var selvsagt fake news.

Thailand ligger i hvert fall som nummer 140 på rankeringen over fri presse. Det er rett foran land som Pakistan og Cambodia, men bak land som Myanmar, Palestina, Filippinene og Oman.

https://rsf.org/en/ranking

Når noen i den Thailandske presse utfordrer egen sensur, må den frie pressen støtte dem, for akkurat nå er politisk journalisme i Thailand så vanskelig at det er meningsløst i det hele tatt lese mainstream media. Det er ikke bare det de ikke sier. Ofte er de rene propagandakanaler.

Jeg har mer tiltro til thaiene enn som så. De trenger ikke å beskyttes mot nyheter som om de var små barn. I dag er det uansett umulig å beskytte dem mot noe. Internett kjenner ingen landegrenser, og det er umulig å sensurere Twitter og Facebook.

Norge ligger for øvrig på toppen av rangeringa over.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#798

Ikke godt å tyde men kommer vel en forklaring i to be bangkok om noen dager. Prayuth og Prawit montro?
Fra thairath.
Skjermbilde (182).png
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#799

Tja. Ville nok vekket oppsikt i vesten. men de har jo fått å mye kjeft, av oss så helst i Thai presse. Fra to be bangkokian.
Mulig Riffle legger merke til at Thaiere bruker ordet diktator og diktatorship mye .Så relativt stuerent i Thai presse også
Skjermbilde (183).png
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#800

Tore Bustad skrev: 23 okt 2020, 05:55 Hva folk vet og hva folk har lov til å skrive eller tegne i thaimedia, er to forskjellige ting.

På papiret er tross alt Thailand et konstitusjonelt monarki, ikke et føydalsamfunn, og i et konstitusjonelt monarki er statsministeren på topp.

Hierarkiet dere bruker for å beskrive Thailand, ville vært strengt forbudt i Thailand, da det antyder at Thailand er et absolutt monarki. Det er faktisk det samme hierarkiet Andrew MacGregor Marshall bruker en variant av for å beskrive maktforholdet Thailand.
Nå skriver ikke den fyren grunnloven og parlamentariske lover som endres regelmessig. og det har ikke noe med den øvrige samfunnstruktur å gjøre. Men jeg forstår du ikke ser dette ,
De har grunnlov fra 2017 som var til folkeavstemning .Der står det hvordan deres regjering skal være sammensatt
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»