Etter valget 24. mars 2019

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#361

det er vel den som sitter over the priviconsil
som har makta,😉
offiserer under denne gjør nok hva de for ordre om i givakt stilling og legger seg flate.
priviconsil sitter over alle junta som har eksistert,
nesten-
alle cup har blitt klarert fra høyeste nivå
de få som ikke er klarert har vart meget kort
dette er viktig og få med seg,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#362

riflefish skrev: 15 des 2019, 15:41 takk phay!
i 1939 var det 19
milioner innbyggere i thailand
som resten av kloden har befolkningen mere en tredoblet seg,,

vi skal ikke du og jeg phay støtte oss påhverandre og hulke på veiene
av galskapen,
vel jeg har alltid vert optemist,
nå innser jeg at faen og for jævli denne menneskeheten er, helt ute av styring,
før hadde jeg et håp,
nå er det lite av det igjen,😢😢😢😢
tror jeg for gjøre som jeppe
vel ( jeg har noen gnister av glede rundt meg
det er hunden min og kattene og kona),
ellers ere bare møkk
vaska bilen på fredag!
på morningen i dag dro jeg en våtservietter over frontruta!,
faen meg det var helt svart av sot og annent svevestøv,

vel
( det kjem en dag i mørgu)!💐💕🦋🌹🤞
Tror du misforsto mitt retoriske innlegg om konge og fedreland, som var mer referert til oss i Norge, enn kongen i Thailand som er og blir en av eliten og ikke folkets konge!
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#363

Phay skrev: 16 des 2019, 08:59 Tror du misforsto mitt retoriske innlegg om konge og fedreland, som var mer referert til oss i Norge, enn kongen i Thailand som er og blir en av eliten og ikke folkets konge!
👌🍀
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#364

Vi er inne i ett nytt år og hva skjer innen politikken i Thailand? Noen mener at det ALDRI har vært en junta i Thailand, og det frie valget seiret.
Men hva mener nordmenn stort sett om dette? ER det en junta i Tailand eller ikke- Og er det ikke det da har Thailand ett demokrati, selv om det er forbudt å snakke negativt om enhver regjering i Thailand. Vi hører alle forskjellige meninger av thaiene selv, og det er ofte forskjellig fra Bangkok, større byer og landsbygdene der ca. 80% av folke bor.

Men smiler det gjør thaiene uansett, for det er høfflig og avvæpende.

Men hvor går Thailand i årene som kommer? La oss håpe på at det går i fredlige former og uten voldelige demostrasjoner som i 2010.

God helg.

A.H.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#365

Arild Holtet skrev: 10 jan 2020, 06:38 Vi er inne i ett nytt år og hva skjer innen politikken i Thailand? Noen mener at det ALDRI har vært en junta i Thailand, og det frie valget seiret.
Men hva mener nordmenn stort sett om dette? ER det en junta i Tailand eller ikke- Og er det ikke det da har Thailand ett demokrati, selv om det er forbudt å snakke negativt om enhver regjering i Thailand. Vi hører alle forskjellige meninger av thaiene selv, og det er ofte forskjellig fra Bangkok, større byer og landsbygdene der ca. 80% av folke bor.

Men smiler det gjør thaiene uansett, for det er høfflig og avvæpende.

Men hvor går Thailand i årene som kommer? La oss håpe på at det går i fredlige former og uten voldelige demostrasjoner som i 2010.

God helg.

A.H.
Nå har vi jo et utrykk i Norge som "en spade er en spade" og om hvordan valget foregikk har det jo blitt skrevet mye om, så det er vel fremdeles en spade.Nå vet jeg ikke hvordan forholdene er etter kupp med etterfølgende valg etter siste kupp, kontra tidligere kupp og såkalt "normalisering"det har jo tross alt vært noen av de underveis.
Men en ser jo at kritikk kommer mere og mere frem under falske signaturer i sosiale medier , og det tyder jo på at hva noen mente og hvisket om før ,kanskje blir mere utrykt nåtildags til tross for symbolpolitikk med å arrestere noen .
Fremover så blir det jo,spennende å se hva som skjer, det er jo varslet fra FFP at det bare var begynnelsen som var ved,siste,demonstrasjon, får de oppbakning av de røde,så er det jo ikke bare et mindretall .Men det må jo Thaiere selv velge om de følger opp eller ikke.
Nå får vel kanskje samtidig Asean mere og mere betydning for hvordan politikken blir og kan styres fremover i TH, kanskje må,det gies slipp på endel som jo beskytter fks landbruk, noe som jo så mange lever av.Slikt,vil vel ikke være populært uansett hvem som infører det.
Som du nevner så er det jo store forskjeller på meninger (byer kontra distrikter)Mange lever av landbruket men samtidig teller landbruket mindre og mindre på landets GPD.Nå ser vi jo fra vårt eget land at småskalalandbruk ikke overlever over tid, så vet ikke om hvor villige Thaiere er til å eventuelt omstille seg til andre intektekter.En modernisering av landbruket vil vel koste arbeidsplasser også?
Kanskje blir også slike valg fremtvunget av endringer i Mekong(vannmangel)
At det kommer flere og flere turistere ser en jo , 2015 kontra 2019 fks. Og for turister flest så er kanskje et smil og komfortabelt opphold hva som intreserer mest , og ikke levevilkårende til den jevne Thaier.
Thailand har vel også hatt litt glede av handelskrigen US-KINA , nå er det snart valgkamp på den andre siden av Atlanteren, En ny president der kan jo også ha et annet syn på denne handelskrigen og det kan jo også endre litt for Bath sin verdi.(stoppe kriger er jo en vanlg valgsak der, kanskje handelskrig denne gang he he)
Vi har vel selv vert en nasjon med mange fiskere, mange sjøfolk, mange småbruk ,og mye industri samt skogbruk ,å omstilling har vært nødvendig , så hva fremtiden blir for Thaier ligger vel i ordene som du ofte bruker i valutatråden "om fremtiden kan ingen spå"
God helg til deg også,
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#366

thailand har blitt et urbant land der minst 51% av befolkningen bor i byer
tallet kan være høyere da mange landsbyfolk bor og jobber i byene.

« 51,1% av befolkningen er urban (35 698 325 mennesker i 2020)»

mao 36 milioner bor i storbyer


i 1980. bodde det 12695065 i byen
det er en stigende avbefolkning på landsbygda

https://www.worldometers.info/world-pop ... opulation/

dette har ført til at hele det politiske bildet
har blitt urbant der den tidligre bygdebefolkningen nå har forflyttet seg
det er ikke riktig at 80% av befolkningen bor
på landsbygda det er mao under halvparten av befolkningen i dag sim bor i bygdene

som arild skriver innledningsvis jo thailand
har hat nok statskupp og blitt juntastyrt
valgene i thailand er « demokratiske»
men det har tidligre vert stemmekjøp fra alle kanter

landet er et jo et « monarki» der kongen
velger hvem som skal sitte i the privi consil

( kongens råd)

som etter min oppfatning er det som « legger lista»

The Privy Council of Thailand ( thailandske : คณะ องคมนตรี ไทย , khana ongkhamontri thai ) er et organ av utnevnte rådgivere for monarkiet i Thailand . Rådet må, slik grunnloven i Thailand bestemmer, være sammensatt av ikke mer enn atten medlemmer. Rådet ledes av presidenten for Privy Council of Thailand; for tiden okkupert av tidligere statsminister Surayud Chulanont siden 27. mai 2019. Kongen utnevner alene alle medlemmene i rådet. Rådets kontorer er i Privy Council Chambers

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Privy_C ... f_Thailand
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#367

Totalitært monarki med militæret utøvende makt. Finnes ikke et snev av demokrati i mine øyne. Bare et teater å holde folket i sjakk med. Thailand vil aldri oppleve sann forbedring og progresjon for folket så lenge maktforholdet forblir slik.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#368

Nå starter demonstrasjonene i Bangkok og flere byer som forventet. Det advares mot at det kan bli vold.

https://www.dagblade...aradis/72015786

A.H.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#369

Arild Holtet skrev: 11 jan 2020, 13:19 Nå starter demonstrasjonene i Bangkok og flere byer som forventet. Det advares mot at det kan bli vold.

https://www.dagblade...aradis/72015786

A.H.
Merkelig stille fra Apirat til tross for mye omtale om kommende markeringer, mot den sittende regjering.
Wood1958
Innlegg: 4144
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#370

Kan se at Prawit har endret innstilling til neste som arrangeres 2 februar., mens de som arrangerer fremdeles er instilt på å gjenomføre.

https://www.bangkokpost.com/thailand/po ... 4#cxrecs_s
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»