Velkommen til Asianet.no

REGISTRER DEG HER, det er gratis og uforpliktende.

Normalt vil du få bekreftelse fra oss på e-post umiddelbart etter registrering.
Tar dette lang tid kan du gå til forumsiden og sende inn skjema Kontakt oss
Skriv valgt brukernavn og e-postadresse og vi skal finne ut av det.

NB: Vi ser i systemet vårt at noen brukere har registrert seg med e-postadresser som returneres fra leverandør som ukjente. Se over for hjelp til feil.

PS: Du kan også sjekke om e-posten fra oss ligger i Spam.

mvh
-asianet.no

Nytt valg 24. mars.

MrDemongas
x 218

06 mar 2019, 18:45

Selv om jeg er fult i stand til å tegne et hakekors, så gjør det meg ikke til en nazist.
At generalen klarer å snekre sammen en sangtekst gjør ham heller ikke til en demokratisk anlagt sjel.
Thailand er et underbruk av Kina, eid av kinesere. Live with it.
3 x
Arild Holtet
x 1871

07 mar 2019, 11:20

MrDemongas skrev:
06 mar 2019, 18:45
Selv om jeg er fult i stand til å tegne et hakekors, så gjør det meg ikke til en nazist.
At generalen klarer å snekre sammen en sangtekst gjør ham heller ikke til en demokratisk anlagt sjel.
Thailand er et underbruk av Kina, eid av kinesere. Live with it.
Desverre så er det rike mektige mennesker med kinesisk bakgrunn som styrer økonomien i Thaiand. Med hjelp fra Kina.

A.H.
2 x
Wood1958
x 327

07 mar 2019, 11:50

Er vel godt nytt for juntatilhengere dette,selv synes jeg det er en tragisk komedie.
https://m.bangkokpost.com/news/politics ... aksa-chart
Når jeg tenker på menneskemassene de gule mobilserte for å underkjenne valg og boykotte ved tidligere protester så ser det vel ikke så lyst ut om det blir demonstrasjoner mot valgresultater nå heller,sånn ut ifra antal stemmer som nå ikke skal bli hørt.
Får bare håpe på det beste og at det blir rolig ,men jeg blir mere og mere pessimistisk.
3 x
fotomannen
x 326

07 mar 2019, 17:51

Ved bråk etter valget, vil generalen ta over. Han gjør knapt et intervju uten å antyde at han står klar til å foreta et nytt kupp dersom både politikere og folk ikke oppfører seg etter militærets pipe.

I Thailand er det kupp i snitt hvert fjerde år. Før eller siden blir det nytt kupp. Det kan fort vise seg å bli noe helt annet enn de to siste. I hvert fall hvis man skal tro de som publiserer i tidsskrifter og aviser utenfor Thailand.

I universitetsvalgene viser Bangkoks unge velgere at de ikke er enige med sine konservative foreldre, men er åpne for radikale endringer. Partiet Future Forward Party er derfor populære blant unge. I Thailandsk målestokk framstår FFP nesten som et vestlig parti. De vil ha militæret underlagt politikerne, og ikke omvendt. Det burde være en selvfølge i et hvert demokrati, eller i land som vil bli det, men blant generalene er det nærmest blasfemi å antyde noe sånt.

Optimister vil muligens si at det er til de unge det må lyttes, at de er landets håp og i det hele tatt, men dersom FFP blir for stort, er de allerede nedrent med anmeldelser fra juntavennlige, og før eller siden vil en siktelse nå frem, så det spørs om håpet ligger i et parti med en leder som vil bli avsatt, fengslet eller som må rømme i eksil, så fort han blir en trussel mot det etablerte.

Det som i hvert fall er sikkert er at det ikke lenger går an å si "jaja, TIT - This is Thailand, sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være".

Problemet (fra militærets ståsted) er at propaganda ikke fungerer lenger. Ikke nå som all informasjon ligger et tastetrykk unna, og enhver Isaan-bonde har tilgang på internett, eller tilgang på sønner og døtre som har det.

Og med den informasjonen massene i dag får, både på thai og engelsk, blir det vanskelig å unngå uenigheter blant nesten 70 millioner mennesker, der stadig færre støtter militærets intervensjoner, og han som sannsynligvis fortsetter som statsminister, gjør det fordi han har et forsprang på 250 hoder som vil stemme på ham.

Velvel. Det er i det minste spennende, men det er vanskelig å være optimist på Thailands vegne.

For øvrig sier denne internasjonalt anerkjente thailandske filmregissøren noe om thailenderes tankesett.

https://www.huckmag.com/art-and-culture ... land-film/
3 x
Kolami
x 595

08 mar 2019, 04:16

fotomannen skrev:
07 mar 2019, 17:51
Ved bråk etter valget, vil generalen ta over. Han gjør knapt et intervju uten å antyde at han står klar til å foreta et nytt kupp dersom både politikere og folk ikke oppfører seg etter militærets pipe.

I Thailand er det kupp i snitt hvert fjerde år. Før eller siden blir det nytt kupp. Det kan fort vise seg å bli noe helt annet enn de to siste. I hvert fall hvis man skal tro de som publiserer i tidsskrifter og aviser utenfor Thailand.

I universitetsvalgene viser Bangkoks unge velgere at de ikke er enige med sine konservative foreldre, men er åpne for radikale endringer. Partiet Future Forward Party er derfor populære blant unge. I Thailandsk målestokk framstår FFP nesten som et vestlig parti. De vil ha militæret underlagt politikerne, og ikke omvendt. Det burde være en selvfølge i et hvert demokrati, eller i land som vil bli det, men blant generalene er det nærmest blasfemi å antyde noe sånt.

Optimister vil muligens si at det er til de unge det må lyttes, at de er landets håp og i det hele tatt, men dersom FFP blir for stort, er de allerede nedrent med anmeldelser fra juntavennlige, og før eller siden vil en siktelse nå frem, så det spørs om håpet ligger i et parti med en leder som vil bli avsatt, fengslet eller som må rømme i eksil, så fort han blir en trussel mot det etablerte.

Det som i hvert fall er sikkert er at det ikke lenger går an å si "jaja, TIT - This is Thailand, sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være".

Problemet (fra militærets ståsted) er at propaganda ikke fungerer lenger. Ikke nå som all informasjon ligger et tastetrykk unna, og enhver Isaan-bonde har tilgang på internett, eller tilgang på sønner og døtre som har det.

Og med den informasjonen massene i dag får, både på thai og engelsk, blir det vanskelig å unngå uenigheter blant nesten 70 millioner mennesker, der stadig færre støtter militærets intervensjoner, og han som sannsynligvis fortsetter som statsminister, gjør det fordi han har et forsprang på 250 hoder som vil stemme på ham.

Velvel. Det er i det minste spennende, men det er vanskelig å være optimist på Thailands vegne.

For øvrig sier denne internasjonalt anerkjente thailandske filmregissøren noe om thailenderes tankesett.

https://www.huckmag.com/art-and-culture ... land-film/
Det er ett problem enda at enhver "isaanbonde" ikke hører på sin datter eller sønn...men det skal bli spennende å se hva som skjer om 10 års tid da den generasjonen er vekk mer eller mindre...men jeg er ikke så optimistiskt med tanke på Thailand med sine "døttere og sønner" fordi jeg føler at de er mer like sine foreldre enn de selv tror..det er vanskelig å bryte ut av en slags sekttilstand, som mange thaier befinner seg i, pga monarkiet og alt hva det innebærer i dagens Thailand..Thailand er monarkiet og monarkiet er Thailand..jeg er overbevist om at monarkiet styrer absolutt alt..
3 x
fotomannen
x 326

08 mar 2019, 07:37

Elefanten i i rommet, ja.

Det er lenge siden det var mulig å lese en analyse om Thailand uten at det skrives ganske direkte om den. Utenfor Thailand, selvsagt. I Thailand er det interessant å se hvor lite de skriver. Men det er påfallende mange akademikere ved Thailandske universiteter som kommenterer ganske åpent under fullt navn når aviser av en viss størrelse ber om kommentarer. I går uttalte også x-prinsessen seg både her og der - hun som ønsket å bli statsminister, i forbindelse med oppløsningen av partiet. For øvrig en ganske avslørende oppløsning.

Uansett hva man måtte mene, håpe og ønske, er det tydelig at ting er i endring, også i folkeopinionen.

Regissøren i intervjuet jeg la ut over, snakker forresten nettopp om indoktringen, og den siste filmen han lagde i Thailand, Cementery of Splendour, er en nesten overtydelig allegori på den. Jeg tror forresten filmen er å finne i Thailand, men det må være fordi sensurorganet tror den handler om soldater med en ukjent sovesykdom. ;)

For øvrig en bra film. Han er dyktig, han karen her. Såvidt jeg vet den eneste thailandske regissøren av internasjonal kaliber. Synd for thaiene at han ikke lenger tørr å lage filmer i sitt eget hjemland.

https://www.rogerebert.com/reviews/ceme ... ndour-2016
2 x
Brukeravatar
riflefish
Sted: Bang pu
x 1890

08 mar 2019, 13:59

dette valget er noe helt annerledes, jeg skrev for noen uker siden om valgplakater

nå er det optil 3 på hvær lys og telefonstolpe,,,,

plakat valget , nei.

i dag opplevde jeg noe merkelig i en soi jeg sykla kom det 5 høyttaler biler som gavla og overdøva hverandre

det jeg snakker med bare rister på hodet..

poiltikra lover og lover noe vi kjenner godt men makan til sirkus som deter og det eskalerer

det eneste partiet som ikke har høyttaler biler,

vel postkassa er full av politisk søppel skrevt av en akademisk elite

vel demokraten kom med endel lovnader i en samplet , noe landet ikke har penger til

braut sa rett ut jeg deltar ikke i inenrjuver taper jeg så skriver dere ikkno,

märklig fyr, men jeg gjentar maken til sirkus har jeg aldri opplevd.

tenk 5 pick upper kjørte i kolonne med vert sit budskap.

ja ja, slik observerer jeg oppløpet,,

ps i dag så jeg jaggu de satte opp plakater som var 3 meter høye og 10 meter brede,,,,,,

lenge leve aristokratiet,,, sku vert intresant om dette kun er et fenomen i Bangkok og Samutprakarn :?: :idea:
2 x
if you want a friend, get a dog , because you cant trust anyone here ;)
Kolami
x 595

09 mar 2019, 08:34

riflefish skrev:
08 mar 2019, 13:59
dette valget er noe helt annerledes, jeg skrev for noen uker siden om valgplakater

nå er det optil 3 på hvær lys og telefonstolpe,,,,

plakat valget , nei.

i dag opplevde jeg noe merkelig i en soi jeg sykla kom det 5 høyttaler biler som gavla og overdøva hverandre

det jeg snakker med bare rister på hodet..

poiltikra lover og lover noe vi kjenner godt men makan til sirkus som deter og det eskalerer

det eneste partiet som ikke har høyttaler biler,

vel postkassa er full av politisk søppel skrevt av en akademisk elite

vel demokraten kom med endel lovnader i en samplet , noe landet ikke har penger til

braut sa rett ut jeg deltar ikke i inenrjuver taper jeg så skriver dere ikkno,

märklig fyr, men jeg gjentar maken til sirkus har jeg aldri opplevd.

tenk 5 pick upper kjørte i kolonne med vert sit budskap.

ja ja, slik observerer jeg oppløpet,,

ps i dag så jeg jaggu de satte opp plakater som var 3 meter høye og 10 meter brede,,,,,,

lenge leve aristokratiet,,, sku vert intresant om dette kun er et fenomen i Bangkok og Samutprakarn :?: :idea:
Off topic

Du vet, det finnes fortsatt høytalere rundt omkring i utkanten av Bangkok som opplyser lokalbefolkning om noe viktig...riktignok ikke midt i sentrum..men du skal ikke mange minuttene ut sentralt før du ser høytalere på stolper.. ;) det kan jo være noe viktig som feks en helsebuss etc...
1 x
Wood1958
x 327

10 mar 2019, 10:38

Om det lykkes å få oppløst Pheu Thai og få ryddet Future Forward av banen så er jo seiren sikkert godt i mål,
Nå ser jeg også at de som dyrker gummi er villige til å gi sine stemmer til partiene som vil bedre situationen for de.
Så vidt jeg husker så var vel subsidiene til risbøndene mens gummiavlerne ikke fikk,endel av argumentene til de gule når de kjørte sitt
Bangkok shutdown.
Om de gule nå mister støtte her også så kan kan det vel bli en kommende regjering uten støtte av så veldig mange.

https://www.bangkokpost.com/news/politi ... -after-ffp

https://www.bangkokpost.com/news/politi ... ctoral-map
1 x
Wood1958
x 327

10 mar 2019, 19:39

Så kom det en til.
Ser ut til å bli valg med mye overraskelser ,kanskje selv for Generalen.
I samme stykket står dette
,,After five years under Gen Prayut's leadership, the economy is in poor shape and the country has suffered badly,,
Litt på sidelinja om valg,men en kan jo samtidig undres hvilken vei bath skal gå etter valget.og hvordan det egentilige bildet er

https://m.bangkokpost.com/news/politics ... turn-as-pm
0 x
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»