Nytt valg 24. mars.

fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#111

Hyggelig å høre at vi var enige i noe, i hvert fall. ;)

Etter at jeg begynte å reise til Thailand, har jeg påvirket ganske mange "vanlige turister" til å reise dit. De jeg reiser med, og de jeg kjenner som reiser dit - ofte igjen og igjen, er faktisk mer opptatt av Thailand enn vi tror, spesielt gjelder det de som reiser med barn. Thailand er (trist nok, kanskje, hehe ...) nærmest det første mange begynner å snakke om når de ser meg (har vel en del bilder som avslører interesse ...), og når det er nyheter, sånn som det var senest før helgen, spør de.

Ikke at de bryr seg om innenriks i Thailand, ikke av den typen vi diskuterer her, men de vet at Thailand er et diktatur, de ser noen litt pussige nyheter om høytstående mennesker, og hver gang det er spektakulære dødsfall, slås det opp - seneste for et par dager siden, da et par hodeløse lik fløyt opp på en strand nedenfor Pattaya.

Det som er med Thailand - og de som reiser dit, er at menneskene kommer litt under huden på en. Selv en firebarnsfamilie som ligger to uker og soler seg på Koh Lanta, blir kjent med lokale på en helt annen måte enn noe annet sted jeg har vært i verden. De blir kjent med massøsen, hun i restauranten, vaskehjelpa, gamle dama på stranda som selger is, og når de kommer tilbake året etter, kaster strandselgerne seg om halsen på dem, gir dem gaver, inviterer på mat og i det hele tatt, og sånne ting gjør at de som reiser til Thailand får et dypere forhold til landet enn de f.eks. gjorda da de lå to uker på en strand på Mallorca.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#112

Det store spørsmålet om medias rolle overgår en selv til tider, da jeg stiller spørsmål om deres formuleringer om kriser og krisemaksimeringer som daglig kost ikke utspiller sin egen rolle?

Jeg mener media er for selektive, og i tillegg misbruker katastrofe, ulykke og krise formuleringer der det måtte passe de!

I venezuela så er det kris og katastrofe tilstander, ja, men i Thailand? Ikke i nærheten. I nabolandet ja, så en blir litt matt av å lese om krisemaksimeringen i Thailand til stadighet. Ikke for å være ignorant, men Thaier har det i og for seg veldig bra, selv om ulikhetene er store, og urettferdigheten kan føles som ett grovt overtramp av makteliten og de som allerede har mye fra før. Jeg er stor tilhenger av CNN, BBC, NRK, The Guardian, Al Jazeera, med flere, men jeg må se igjennom diverse nyheter, og gjøre meg noen egne tanker hva som ligger bak.

Invasjonen av Kuwait kommer opp som ett godt eksempel på samtlige mediers ukritiske formidling av hva som egentlig skjedde. Enten vi liker det eller ikke, samtlige mediehus har en rolle og spille med sine agendaer. Det vil aldri bli svart hvitt.


The 10 places in crisis world chooses to ignore!
https://www.theguardian.com/global-deve ... n-pictures
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#113

Phay skrev: 13 feb 2019, 01:58 Det store spørsmålet om medias rolle overgår en selv til tider, da jeg stiller spørsmål om deres formuleringer om kriser og krisemaksimeringer som daglig kost ikke utspiller sin egen rolle?

Jeg mener media er for selektive, og i tillegg misbruker katastrofe, ulykke og krise formuleringer der det måtte passe de!

I venezuela så er det kris og katastrofe tilstander, ja, men i Thailand? Ikke i nærheten. I nabolandet ja, så en blir litt matt av å lese om krisemaksimeringen i Thailand til stadighet. Ikke for å være ignorant, men Thaier har det i og for seg veldig bra, selv om ulikhetene er store, og urettferdigheten kan føles som ett grovt overtramp av makteliten og de som allerede har mye fra før. Jeg er stor tilhenger av CNN, BBC, NRK, The Guardian, Al Jazeera, med flere, men jeg må se igjennom diverse nyheter, og gjøre meg noen egne tanker hva som ligger bak.

Invasjonen av Kuwait kommer opp som ett godt eksempel på samtlige mediers ukritiske formidling av hva som egentlig skjedde. Enten vi liker det eller ikke, samtlige mediehus har en rolle og spille med sine agendaer. Det vil aldri bli svart hvitt.


The 10 places in crisis world chooses to ignore!
https://www.theguardian.com/global-deve ... n-pictures
et hint bsre om norge som forsterker det du sier!
foran alle valg i norge så er det liksom
de sakene nrk mfl tar opp i partileder debatten som det blir mye fokus på
det er vel kun et dusin saker som partiledrene skriker og avbruterhverandre som liksom er dagsaktuelle!
jeg har ivertfall en ting og si partier og politikre skaper ikke mange arbeidsplasser utnom indet offentlige der byråkratiet nå
har tatt totalt overhand!
så om norge en meget viktig sak!
tror vel ikke at politikre der heller kan løse det men! det er dyrtiden i landet alt erså
innmari dyrt hvorfor?!,
hvorfor skal det i norge være så sabla dyrt
og til slutt!
tenk om media nå til valget fokusere på
de unge som skal etablere seg!
folk har ikke råd til og skaffe seg egen bolig
flere og flere « ungdom» bor his foreldra langt utbi viksen alder! det er ikke mulig
fir en nyutdannet foreksempel lærer, sykepleier , elektrikker og kjøpe egen bolig
i press områdene, politikra har sentralisert landet til de grader så færre kan få jobb i distriktene!,
her har pressen en viktig oppgave, men
slkkt selger ikke! det er andre ting som er mest i fokus i pressen generelt for tiden,
slkk har det vel vert så lenge jeg kan huske!,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#114

Men Rifle, folk blir ikke forfulgt og fengslet pga sine meninger i Norge idag, det var en tid kommunismen, og fascismen herjet, men nå er det knapt noen som blir buret inne for å ytre sine meninger, om det ikke er rene trusler, eller annen illegal aktivitet som aktiv deltagelse og verving av Is bla.

Vi har jo ikke en gang greid å sende ut mullaen av Norge. Så politisk korrekte har vi blitt.

Norge er ikke dyrt for nordmenn, for om du sier det, så tenker du ikke på hva den gjevne thai må betale for å ha ett greit liv for seg og familien sin. Se på bensin prisen i Thailand feks

En liter bensin er 10 % av en dagslønn på en på minimumslønn. Hvor mange liter får en 18 åring idag som jobber på kassa på rime pr time?
🌞
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#115

Men det er vel ingen i de artiklene som muligens er lest nå, som påstår at det er krise i dag? Det er i så fall ikke noe jeg har sett noe til. Det er derimot mange som analyserer de senere års hendelser, og basert på det, ser for seg store endringer de neste månedene og årene.

De som skriver, er eksperter på Thailand. Det er ikke journalister med tre års utdannelse og master i historie. Vanlige journalister skriver om ukas drap i Pattaya, men de analyserer ikke landets politiske scene, sånn de som skriver artiklene, kronikkene og meningene i avisene jeg viste til bak, gjør.

De er ikke ansatt av avisene, men er i vesentlig grad forskere innen ASEAN-forhold, tilknyttet ulike universiteter i Thailand, andre asiatiske land og i vesten, og de er regnet som ledende eksperter på det de skriver om.

(Hvem de ulike artikkelforfatterne er står oftest nederst i artikkelen, og så kan dere jo se selv om dere syntes dette er mennesker som bør vite hva de snakker om).

Personlig har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om hvem som tar feil eller har rett, og jeg har ikke peiling på hvordan det ser ut i Thailand neste måned, om et halvt år eller om fem år, men det er også derfor jeg søker kunnskap hos de som har det. Når så mange mennesker med autoritet ser ut til å frykte det mange mener er eksistensielle uoverensstemmelser langt over grasrotnivå, synes jeg det er grunn til i det minste å følge med.

Leser man kommentarene under diverse nettaviser eller skriblerier på Facebook, er det mange som krisemaksimerer til det pinlige, men disse barkrakkfilosofene analyser ikke kompliserte maktanliggender for NY Times eller The Diplomat.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#116

Phay skrev: 13 feb 2019, 05:40 Men Rifle, folk blir ikke forfulgt og fengslet pga sine meninger i Norge idag, det var en tid kommunismen, og fascismen herjet, men nå er det knapt noen som blir buret inne for å ytre sine meninger, om det ikke er rene trusler, eller annen illegal aktivitet som aktiv deltagelse og verving av Is bla.

Vi har jo ikke en gang greid å sende ut mullaen av Norge. Så politisk korrekte har vi blitt.

Norge er ikke dyrt for nordmenn, for om du sier det, så tenker du ikke på hva den gjevne thai må betale for å ha ett greit liv for seg og familien sin. Se på bensin prisen i Thailand feks

En liter bensin er 10 % av en dagslønn på en på minimumslønn. Hvor mange liter får en 18 åring idag som jobber på kassa på rime pr time?
vi har det godt som nordmenn bevare bevares🇳🇴
driver litt m krigsbilder etc
i 1945 ble over 6000 kvinner
arestert uten mulighet til forsvarer
mistenkt for og være tysker tøser
så skal ikke så langt tilbake i histrien
da mobben herjet!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#117

fotomannen skrev: 13 feb 2019, 07:29 Men det er vel ingen i de artiklene som muligens er lest nå, som påstår at det er krise i dag? Det er i så fall ikke noe jeg har sett noe til. Det er derimot mange som analyserer de senere års hendelser, og basert på det, ser for seg store endringer de neste månedene og årene.

De som skriver, er eksperter på Thailand. Det er ikke journalister med tre års utdannelse og master i historie. Vanlige journalister skriver om ukas drap i Pattaya, men de analyserer ikke landets politiske scene, sånn de som skriver artiklene, kronikkene og meningene i avisene jeg viste til bak, gjør.

De er ikke ansatt av avisene, men er i vesentlig grad forskere innen ASEAN-forhold, tilknyttet ulike universiteter i Thailand, andre asiatiske land og i vesten, og de er regnet som ledende eksperter på det de skriver om.

(Hvem de ulike artikkelforfatterne er står oftest nederst i artikkelen, og så kan dere jo se selv om dere syntes dette er mennesker som bør vite hva de snakker om).

Personlig har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om hvem som tar feil eller har rett, og jeg har ikke peiling på hvordan det ser ut i Thailand neste måned, om et halvt år eller om fem år, men det er også derfor jeg søker kunnskap hos de som har det. Når så mange mennesker med autoritet ser ut til å frykte det mange mener er eksistensielle uoverensstemmelser langt over grasrotnivå, synes jeg det er grunn til i det minste å følge med.

Leser man kommentarene under diverse nettaviser eller skriblerier på Facebook, er det mange som krisemaksimerer til det pinlige, men disse barkrakkfilosofene analyser ikke kompliserte maktanliggender for NY Times eller The Diplomat.
pattaya erjo drømmeplassen for de som
har gjort en forbrytelse i hjemlandet
derfor er det nok endel kriminelle elementer
som lever der, og det blirjo drama da folk
blir myrdet!
men størstedelen av folk i pattaya erjo ærlige individer,!
men de kriminelle skaper store overskrifter
forstålig !
hvor mange mennesker som til en vør tid som oppholder seg der er nok ukjent!
ble selv ranet av to katoyer der
( min skyld, jeg hadde vert på et jubeleum og hadde nok drukket mye, mitt nye kamra og ny iPhone ble stjålet) jeg anmeldte det ikke
ei sprek ( dame) kom mot meg det var en katoy så kom ei ( en) bak og tømte baggen
merket ingen ting før jeg kom på hotellet😉🇹🇭 dumt og rave full i mørke bakgater hvor en er i verden!😊
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#118

I mellomtiden så er offentlig urinering det store samtale emnet i en av de store badebyene 🤡
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#119

Hehe! Står jo rett som det er en thai kar og pisser i veikanten omtrent hvor som helst. I går når jeg gikk til skolen langs Petchasem satt det en liten kar på huk og pissa borte ved Rocco. Altså en småvokst fyr i 50 åra. Så de er ikke spesielt blyge her må jeg si...
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#120

Minner om emnet!

Hvordan det var i Norge før, spesielle forhold etter en krig(!), etablering av bolig, ran utført av katoyer eller urinering har ikke spesielt mye med tema å gjøre. Jeg sliter hvertfall med å se koblinger.

Hvis dere føler at disse tingene er noe å diskutere så kan dere starte en ny tråd og holde denne innenfor tema.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»