Nytt valg 24. mars.

Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#131

riflefish skrev: 02 mar 2019, 11:53 nå dumpet programmet til demokratene i postkassa
ambisiøst program

slutt på fattidom

kan nesten se på bildet hva de lover

partiet til abesit satt som pm fra 2008 til

2011

https://www.therichest.com/celebnetwort ... net-worth/
nesten "morsomt" å lese slutt på fattigdommen. Thailand er i dag det landet i hele verden, der avstanden mellom rike blir større og større.
De rike blir rikere og de fattige fattigere. Men landet Thailand tjener mer penger enn før, noe som IKKE kommer den vanlige arbeider til gode.

A.H.
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#132

Arild Holtet skrev: 04 mar 2019, 03:02 nesten "morsomt" å lese slutt på fattigdommen. Thailand er i dag det landet i hele verden, der avstanden mellom rike blir større og større.
De rike blir rikere og de fattige fattigere. Men landet Thailand tjener mer penger enn før, noe som IKKE kommer den vanlige arbeider til gode.

A.H.
Ja nesten like artig som denne,

https://www.bangkokpost.com/news/politi ... ment-siege
Om det var en annen farge på tøyet så var de vel i eksil.
Slik "rettferdighet" rett før valget er det sikkert endel Thaiere som mener litt om også,men jeg har forstått at det kun er politikere som er fritatt fra de strenge lover om yttringer.Så om det er et godt signal å sende ut nå kan en jo undres over.
Og betyr det da at slikt er blitt lovlig aksjoner ,ser jo at mange forventer demonstrasjoner i gatene etter valget.
https://www.nytimes.com/2008/11/26/worl ... 6thai.html
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#133

I sin siste singel - for øvrig den åttende singelen etter at generalen kapret makta i 2014 - viser den musikkglade diktatoren overraskende demokratiske takter.

“New Day”
Lyrics by Gen. Prayuth Chan-ocha
Tune and Arrangement by Wichian Tantipimolapan
Vocal Arrangement by Lt. Col. Thanyawapisit Jirakittipasukul
Sung by Sub-Lt. Pongsathorn Porjit and Master Sgt. 3rd Class Cherdsak Ritthikornkul
Creative direction by Maj. Gen. Kissada Sarika

Dreaming and waiting for a new day to arrive,
To engrave upon the pages of Thai history,
Towards democracy,
For all Thais.

A hope for a refreshed nation,
A hope for all Thais to be happy and content,
The hope in my heart, sent to every heart,
So we can all know that Thailand is never hopeless.

(Chorus) Thailand’s new day is coming to refresh our hearts,
Let us fix the disappointing past,
A day where we have to combine our powers,
Don’t let anyone come in and hurt Thailand.

(Refrain) Thailand’s new day will be bright and shining,
When all of us do our duties proudly,
This land, this home, we must love the country,
Keep it and conserve it, with all Thais’ hearts.

http://www.khaosodenglish.com/politics/ ... st-single/
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#134

fotomannen skrev: 06 mar 2019, 15:27 I sin siste singel - for øvrig den åttende singelen etter at generalen kapret makta i 2014 - viser den musikkglade diktatoren overraskende demokratiske takter.

“New Day”
Lyrics by Gen. Prayuth Chan-ocha
Tune and Arrangement by Wichian Tantipimolapan
Vocal Arrangement by Lt. Col. Thanyawapisit Jirakittipasukul
Sung by Sub-Lt. Pongsathorn Porjit and Master Sgt. 3rd Class Cherdsak Ritthikornkul
Creative direction by Maj. Gen. Kissada Sarika

Dreaming and waiting for a new day to arrive,
To engrave upon the pages of Thai history,
Towards democracy,
For all Thais.

A hope for a refreshed nation,
A hope for all Thais to be happy and content,
The hope in my heart, sent to every heart,
So we can all know that Thailand is never hopeless.

(Chorus) Thailand’s new day is coming to refresh our hearts,
Let us fix the disappointing past,
A day where we have to combine our powers,
Don’t let anyone come in and hurt Thailand.

(Refrain) Thailand’s new day will be bright and shining,
When all of us do our duties proudly,
This land, this home, we must love the country,
Keep it and conserve it, with all Thais’ hearts.

http://www.khaosodenglish.com/politics/ ... st-single/
Helt merkelig men leste txt og av en eller annen grunn så lød denne latterboksen de har på noen youtubevideoer fra Kina og Japan i mitt bakhode.
Samtidig så mener jeg at samme mann er imot populistiske valgløfter.
Men å håpe er jo tilatt
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#135

Selv om jeg er fult i stand til å tegne et hakekors, så gjør det meg ikke til en nazist.
At generalen klarer å snekre sammen en sangtekst gjør ham heller ikke til en demokratisk anlagt sjel.
Thailand er et underbruk av Kina, eid av kinesere. Live with it.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#136

MrDemongas skrev: 06 mar 2019, 18:45 Selv om jeg er fult i stand til å tegne et hakekors, så gjør det meg ikke til en nazist.
At generalen klarer å snekre sammen en sangtekst gjør ham heller ikke til en demokratisk anlagt sjel.
Thailand er et underbruk av Kina, eid av kinesere. Live with it.
Desverre så er det rike mektige mennesker med kinesisk bakgrunn som styrer økonomien i Thaiand. Med hjelp fra Kina.

A.H.
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#137

Er vel godt nytt for juntatilhengere dette,selv synes jeg det er en tragisk komedie.
https://m.bangkokpost.com/news/politics ... aksa-chart
Når jeg tenker på menneskemassene de gule mobilserte for å underkjenne valg og boykotte ved tidligere protester så ser det vel ikke så lyst ut om det blir demonstrasjoner mot valgresultater nå heller,sånn ut ifra antal stemmer som nå ikke skal bli hørt.
Får bare håpe på det beste og at det blir rolig ,men jeg blir mere og mere pessimistisk.
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#138

Ved bråk etter valget, vil generalen ta over. Han gjør knapt et intervju uten å antyde at han står klar til å foreta et nytt kupp dersom både politikere og folk ikke oppfører seg etter militærets pipe.

I Thailand er det kupp i snitt hvert fjerde år. Før eller siden blir det nytt kupp. Det kan fort vise seg å bli noe helt annet enn de to siste. I hvert fall hvis man skal tro de som publiserer i tidsskrifter og aviser utenfor Thailand.

I universitetsvalgene viser Bangkoks unge velgere at de ikke er enige med sine konservative foreldre, men er åpne for radikale endringer. Partiet Future Forward Party er derfor populære blant unge. I Thailandsk målestokk framstår FFP nesten som et vestlig parti. De vil ha militæret underlagt politikerne, og ikke omvendt. Det burde være en selvfølge i et hvert demokrati, eller i land som vil bli det, men blant generalene er det nærmest blasfemi å antyde noe sånt.

Optimister vil muligens si at det er til de unge det må lyttes, at de er landets håp og i det hele tatt, men dersom FFP blir for stort, er de allerede nedrent med anmeldelser fra juntavennlige, og før eller siden vil en siktelse nå frem, så det spørs om håpet ligger i et parti med en leder som vil bli avsatt, fengslet eller som må rømme i eksil, så fort han blir en trussel mot det etablerte.

Det som i hvert fall er sikkert er at det ikke lenger går an å si "jaja, TIT - This is Thailand, sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være".

Problemet (fra militærets ståsted) er at propaganda ikke fungerer lenger. Ikke nå som all informasjon ligger et tastetrykk unna, og enhver Isaan-bonde har tilgang på internett, eller tilgang på sønner og døtre som har det.

Og med den informasjonen massene i dag får, både på thai og engelsk, blir det vanskelig å unngå uenigheter blant nesten 70 millioner mennesker, der stadig færre støtter militærets intervensjoner, og han som sannsynligvis fortsetter som statsminister, gjør det fordi han har et forsprang på 250 hoder som vil stemme på ham.

Velvel. Det er i det minste spennende, men det er vanskelig å være optimist på Thailands vegne.

For øvrig sier denne internasjonalt anerkjente thailandske filmregissøren noe om thailenderes tankesett.

https://www.huckmag.com/art-and-culture ... land-film/
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#139

fotomannen skrev: 07 mar 2019, 17:51 Ved bråk etter valget, vil generalen ta over. Han gjør knapt et intervju uten å antyde at han står klar til å foreta et nytt kupp dersom både politikere og folk ikke oppfører seg etter militærets pipe.

I Thailand er det kupp i snitt hvert fjerde år. Før eller siden blir det nytt kupp. Det kan fort vise seg å bli noe helt annet enn de to siste. I hvert fall hvis man skal tro de som publiserer i tidsskrifter og aviser utenfor Thailand.

I universitetsvalgene viser Bangkoks unge velgere at de ikke er enige med sine konservative foreldre, men er åpne for radikale endringer. Partiet Future Forward Party er derfor populære blant unge. I Thailandsk målestokk framstår FFP nesten som et vestlig parti. De vil ha militæret underlagt politikerne, og ikke omvendt. Det burde være en selvfølge i et hvert demokrati, eller i land som vil bli det, men blant generalene er det nærmest blasfemi å antyde noe sånt.

Optimister vil muligens si at det er til de unge det må lyttes, at de er landets håp og i det hele tatt, men dersom FFP blir for stort, er de allerede nedrent med anmeldelser fra juntavennlige, og før eller siden vil en siktelse nå frem, så det spørs om håpet ligger i et parti med en leder som vil bli avsatt, fengslet eller som må rømme i eksil, så fort han blir en trussel mot det etablerte.

Det som i hvert fall er sikkert er at det ikke lenger går an å si "jaja, TIT - This is Thailand, sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være".

Problemet (fra militærets ståsted) er at propaganda ikke fungerer lenger. Ikke nå som all informasjon ligger et tastetrykk unna, og enhver Isaan-bonde har tilgang på internett, eller tilgang på sønner og døtre som har det.

Og med den informasjonen massene i dag får, både på thai og engelsk, blir det vanskelig å unngå uenigheter blant nesten 70 millioner mennesker, der stadig færre støtter militærets intervensjoner, og han som sannsynligvis fortsetter som statsminister, gjør det fordi han har et forsprang på 250 hoder som vil stemme på ham.

Velvel. Det er i det minste spennende, men det er vanskelig å være optimist på Thailands vegne.

For øvrig sier denne internasjonalt anerkjente thailandske filmregissøren noe om thailenderes tankesett.

https://www.huckmag.com/art-and-culture ... land-film/
Det er ett problem enda at enhver "isaanbonde" ikke hører på sin datter eller sønn...men det skal bli spennende å se hva som skjer om 10 års tid da den generasjonen er vekk mer eller mindre...men jeg er ikke så optimistiskt med tanke på Thailand med sine "døttere og sønner" fordi jeg føler at de er mer like sine foreldre enn de selv tror..det er vanskelig å bryte ut av en slags sekttilstand, som mange thaier befinner seg i, pga monarkiet og alt hva det innebærer i dagens Thailand..Thailand er monarkiet og monarkiet er Thailand..jeg er overbevist om at monarkiet styrer absolutt alt..
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#140

Elefanten i i rommet, ja.

Det er lenge siden det var mulig å lese en analyse om Thailand uten at det skrives ganske direkte om den. Utenfor Thailand, selvsagt. I Thailand er det interessant å se hvor lite de skriver. Men det er påfallende mange akademikere ved Thailandske universiteter som kommenterer ganske åpent under fullt navn når aviser av en viss størrelse ber om kommentarer. I går uttalte også x-prinsessen seg både her og der - hun som ønsket å bli statsminister, i forbindelse med oppløsningen av partiet. For øvrig en ganske avslørende oppløsning.

Uansett hva man måtte mene, håpe og ønske, er det tydelig at ting er i endring, også i folkeopinionen.

Regissøren i intervjuet jeg la ut over, snakker forresten nettopp om indoktringen, og den siste filmen han lagde i Thailand, Cementery of Splendour, er en nesten overtydelig allegori på den. Jeg tror forresten filmen er å finne i Thailand, men det må være fordi sensurorganet tror den handler om soldater med en ukjent sovesykdom. ;)

For øvrig en bra film. Han er dyktig, han karen her. Såvidt jeg vet den eneste thailandske regissøren av internasjonal kaliber. Synd for thaiene at han ikke lenger tørr å lage filmer i sitt eget hjemland.

https://www.rogerebert.com/reviews/ceme ... ndour-2016
Låst

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»