Glemt å fornye oppholdskort.

Brukeravatar
jern45
Innlegg: 126
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#1

Da har vi reist til Thailand og glemt å fornye konas oppholdskort med permanent oppholdstillatelse. Kortet gikk ut i mai 2018. Vi tener at vi må dra på ammbasaden i Bangkok på mandag og prøve å få hjelp der. Retur er 14/1 2019, men ingen retur uten dokumentasjon på oppholdstillatelse. Noen som har hørt om tillgeller som dette og vet om det enkelt lar seg løse?
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

:-O Ajajajajaj!!!! Får håpe det der ordner seg, men norsk byråkrati kan være veeeldig rigide. Krysser fingrene på at det blir en bra løsning.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 126
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#3

Ambassaden dessverre stengt i dag. Ingen som har hørt om eller vært i en lignende situasjon?
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

Tror du må sette deg på telefonen til UDI. Snakket nettopp med Phay om dette og det var hans råd. Sett igang ASAP mot UDI så får dere kanskje avklaring før nyttår.

Ikke hørt om noe lignende selv, men Phay trodde dette kunne bli kinkig.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Hei Jern

Reiste dere ut av Norge uten gyldig oppholdskort, eller reiste dere før det gikk ut? En vesentlig forskjell i så fall.

Jeg har fått svar fra UDI på alle mine spørsmål raskt og effektivt innenfor en uke ved henvendelse til de, så det er det første jeg ville ha gjort med alle opplysninger vedrørende din sak. Ringe er ofte tungvint når man ringer fra Thailand da det tar lang tid som oftest å komme igjennom.

Vil tro du har en hastesak, og at du i tillegg tar kontakt med ambassaden så raskt som mulig, men tror de vil sende deg videre til UDI direkte.

Lykke til.
🌞
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 126
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#6

Fikk innvilget permanent oppholdstillatelse for snart 2 år og fem måneder siden. Siden den tid er det ingen av oss som har ofret oppholdskortet en tanke, og det skal jo fornyes hver andre år. Oppholdstillatelsen trenger ikke fornyes. Men det kan vel hende at de vil ha dokumentert hvor lenge og hvor mange ganger ho har vært i Thailand. Har man vært ute av norge i mer enn to år faller vel tillatelsen bort, men det er jo ikke tilfelle her. Vi er i Thailand noen få uker i året.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 126
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#7

Phay skrev: 10 des 2018, 11:54 Hei Jern

Reiste dere ut av Norge uten gyldig oppholdskort, eller reiste dere før det gikk ut? En vesentlig forskjell i så fall.

Jeg har fått svar fra UDI på alle mine spørsmål raskt og effektivt innenfor en uke ved henvendelse til de, så det er det første jeg ville ha gjort med alle opplysninger vedrørende din sak. Ringe er ofte tungvint når man ringer fra Thailand da det tar lang tid som oftest å komme igjennom.

Vil tro du har en hastesak, og at du i tillegg tar kontakt med ambassaden så raskt som mulig, men tror de vil sende deg videre til UDI direkte.

Lykke til.
Vi reiste med et kort som gikk ut i mai 2018.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Tror nok, jeg gjentar tror at de med oppholdskort må forholde seg til regler om oppholdskort vedrørende utenlandsreiser utover 6 måneder, som vanlige nordmenn som er over 180 dager, og ikke to år som du nevnte før her.

Men Udi er de rette til å spørre om det. Ikke lett å finne noen svar på det ved enkeltsøk på google.

Interessant spørsmålsstilling da vi mest sannsynelig kommer til å oppholde oss fremover 181 dager + i norge, og resten i Thailand, hvordan det virker i praksis med fornyelser og videre opphold på familiegjenforening. Men det må bli en annen tråd.
🌞
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 126
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#9

Får se åssen dette går i morgen, skal følge opp med et resume. Har sendt en mail til UDI vakta, men regner med at det kan være feil epostadr. Hvilken epostadr brukte du Phay?
Tenker priblemet kan være at hun ikke er norsk statsborger når det gjelder kontakt med ambassaden.
Forøvrig så er det vel en ansolutt regel at utlendinger med norsk oppholdstillatelse mister den automatisk hvis de oppholder seg utenlands mer enn to år. Sikkert derfor kortet skal fornyes hvert andre år også.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

Jeg fikk svar etter å ha sendt inn på kontaksiden deres

https://www.udi.no/kontakt-oss/sokere-m ... regelverk/

Svaret kommer fra noreplay adresse
🌞
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»