Glemt å fornye oppholdskort.

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#11

Her er deler av svaret jeg fikk fra Udi, med kontakt info. Som du ser, for å få fornyet opphold må hun ha oppholdt seg i Norge minst 6 måneder av året. Det er derfor jeg spurte om dere reiste ut av Norge før oppholdstillatelsen gikk ut, og jeg ble ikke noe klokkere av svaret ditt. Jeg er klar over at dette gjelder svar til oppholdstillatelse med varighet inntil ett år, men mener at det må være det samme for de med varig opphold som en etnisk nordmann, som oppholder seg i utlandet i over 6 måneder av kalander årete, risikerer å miste medlemskapet i folketrygden.

Dersom hun får innvilget en oppholdstillatelse må hun oppholde seg i Norge i mer enn 6 måneder i løpet av en tillatelse som har varighet i ett år. Hun kan bo i Norge mens du er på arbeid.



Vennlig hilsen/Best regards

Cathrine Rafner
Oppholdsavdelingen/Residence department
+47 23 35 16 00

Utlendingsdirektoratet/Norwegian Directorate of Immigration
www.udi.no

Dersom du har spørsmål kan du kontakte oss på tlf (+47) 23 35 16 00 eller sende en skriftlig henvendelse via www.udi.no/kontakt
If you have questions, please call (+47) 23 35 16 00, or send us a written enquiry via www.udi.no/contact
🌞
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#12

Jeg sendte som sagt spørsmålet til Udi vakta til epostadressen de har. Da fikk jeg til svar at de sendte spørsmålet videre til ambassaden og innen et par timer fikk vi dette svaret:Din kone kan komme til ambassadens visumseksjon i vår åpningstid man, tor, tor, fr ekl 0900-1130 og søke om innreisevisum til Norge. Hun må medbringe oppholdskortet (dersom hun har det, skrive en egenerklæring på hvorfor det ikke er gyldig), og innlevere pass og to passfoto.
Så da gjorde vi dette i morges siden vi er i bangkok. Tre dager skulle det ta mente de. Ikke dårlig denne sørvisen og løsningen synes jeg.
Nå er vi på Piyavate sykehus med den mellomste 4 år gamle gutten vår. Han fikk kraftig feber og hoste i natt. Vi mistenker bassenget på Bajyok Sky Hotel, men det kan like gjerne være fra araberen som satt foran oss på flyet og nøs og snøt seg hele natt. Skikkelig forkjølet var han og smittet nok mange på flyet.
Håper vi nå får en roliger ferie.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#13

Da fikk vi en grundig undersøkelse av gutten. Ikke no annet en forkjølelse. Ble også gitt antibiotika og det er vel litt typisk her, men velger å følge anbefalingen.
IMG_1273.JPG
IMG_1272.JPG
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#14

Fint dere fikk så kjapp responstid, men hva innebærer det å søke innreisevisum? Ett slags D-visum eller ? Prisen dere måtte betale for å søke?
🌞
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#15

skrive en egenerklæring på hvorfor det ikke er gyldig dere kan skrive dere begge er veldig disssssstreeeeee :mrgreen:
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#16

Phay skrev: 11 des 2018, 12:14 Fint dere fikk så kjapp responstid, men hva innebærer det å søke innreisevisum? Ett slags D-visum eller ? Prisen dere måtte betale for å søke?
Det kostet faktisk ingenting. Men må betale 300kr for nytt oppholdskort i Norge. Ja er vel et slags D-visum. Minimale krav til dokumentasjon var det. De tok jo passet og oppholdskortet så intill videre er ho uten legitimasjon, for thai ID kortet har ho glemt hjemme i Norge, så når det antydes at vi er distre så skal jeg ikke nekte for det. Men vi har visum til Thailand da, de tre av oss som har norsk pass.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#17

Fint å bo i Norge når man får så god og effektiv service. Av de anledninger jeg har kontaktet Ambassaden eller Udi, så har jeg fått rask og god tilbakemelding, og ikke minst forståelige tilbakemeldinger. Noe annet med Nav og Skattekontoret, som kun evner til å henvise til linker og generell informasjon jeg allerede har funnet frem til på egen hånd.
🌞
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#18

De ringte i dag ca kl 15 lokal tid og sa at innreisetillatelsen var ordnet og ført inn i passet. Skal legge inn et bilde her av etiketten eller stempelet hvis det er av interesse. Får ikke hentet det før på mandag når jeg skal til Suvarnabuhmi for å reise videre til India og Dehli. Nå har vi akkurat ankommet lansbyen vi hører til i 20 km fra Prasat, 40 km fra Surin by.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#19

Bra att det ordnet seg ;) India? Er vel ikke det mest opplagte reisemålet når en har thaifamilie? Eller skal dere på en slags pilegrimstur? :)
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#20

Nomade skrev: 14 des 2018, 02:42 Bra att det ordnet seg ;) India? Er vel ikke det mest opplagte reisemålet når en har thaifamilie? Eller skal dere på en slags pilegrimstur? :)
Bare jeg som skal til India. Blir lenge for meg å være i landsbyen, og jeg liker å reise aleine. Sist, i påska dro jeg til Siam Riep og så Khmertiden sine templer Angkor wat osv. Nå skal jeg se severdighetene rundt og i Delhi. Seks dager fri fra unger og alt. Kona får god hjelp til å passe dem av familien. Bare fire og en halv times flytur fra bangkok.
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»