LOEI

Svar
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#1

Loei eller Løi som det vel uttales ser ut til å bli målet vårt for bilferie med utgangspunkt fra Prasat i Surin i påska. Fant tips om det i en nyhetssak her på forumet. Ikke så mye som sto der, så håper andre som har vært der kan fortelle litt. Så langt vet jeg at det finnes noen huler der, at det er fem mil fra Mekong og grensa til Laos. Lurer på om sjølve byen er grei for oss på hotell med småbarn, eller om det finnes noe bra resort i nærheten. På agoda og hotels.com er det lite å velge i når jeg legger inn 3 småbarn i søket, bare tre forskjellige hoteller i perioden 25-29/3
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#2

Har farta litt rundt i Loei-provinsen. Det er en provins med variert og flott natur. Mye fjell og nasjonalparker bla Phu Reua og Phu Kradung. Det er til og med en vingård der som heter Chatau de Loei (det var i ihvertfall det for noen år siden)
Ellers har en jo også Mekongs nærvær, og fra byen Loei og opp til Chiang Khan er det vel under en times kjøring. En kjøretur langs Mekong-elva i retning Nong Khai er også en fin etappe. Mange steder med små kafeer og restauranter langs elvebredden.

En internasjonal grenseovergang til Laos er det også som du nevner, heter vel Thai Li på Thailand-siden. Og er vel den korteste veien til Luang Prabang om en ønsker seg dit.

Huler - tja vet om en stor hule som går tvers gjennom et fjell og den heter Erawan Cave og ligger like ved R210 nesten på grensa til Nong Bua Lamphu. Thailenderne har selvsagt gjort hulen om til et slags tempel og den er gjort tilgjengelig med trapper ol. Verdt en liten stopp kanskje, men det er en del trappetrinn å gå.

Akkurat det med hoteller som passer for småbarn vet jeg ikke så mye om. Jwg bor helst på 3-500 bahts-plasser. Men det er mye resorter i Phu Ruea distrikter og noen av dem er sikkert fine for barn. Men det er ikke i Loei by da.
No one here gets out alive...
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#3

Takk for svar. Det der er veldige nyttige opplysninger. Vi skal også kikke etter sted å slå oss ned når vi blir pensjonister.
Ang hoteller og barn: gjorde samme søket uten barn og fikk opp 33 hoteller så barn er vist ikke spesielt populære. Litt som på flyet, får endel stygge blikk når vi rigger oss til med ungene. Det er jo til en viss grad forstålig fordi alle vet at unger kan finne på å grine på flyet, men på hoteller da, og gjennom søkestedet Agoda, der får hotellene legge inn en sperre på barn, og det gjør altså 90%.
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#4

Da ville jeg kontakta aktuelle hoteller direkte. Det er normalt null og niks problem med barn i Thailand. Tvert i mot, vil jeg heller si.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 130
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#5

Etter å ha lest en annen av artiklene fra nyhetene på forumforsiden om visumfritaket inn til Laos, for det ariske nordboerfolket, frister det å dra en tur over grensa fra nabobyen til Loei, Udon Thani, over elva og rett inn i byen Vientiane. Skal tru om det er så lett som det høres ut med grensepasseringen og om det er lett for de med Thai pass? Det hadde vært moro å fått en natt i et nytt land. Leiebilen er det nok ikke sikkert kan taes over grensa, det må jeg sjekke.
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#6

jern45 skrev: 09 jan 2018, 06:47 Etter å ha lest en annen av artiklene fra nyhetene på forumforsiden om visumfritaket inn til Laos, for det ariske nordboerfolket, frister det å dra en tur over grensa fra nabobyen til Loei, Udon Thani, over elva og rett inn i byen Vientiane. Skal tru om det er så lett som det høres ut med grensepasseringen og om det er lett for de med Thai pass? Det hadde vært moro å fått en natt i et nytt land. Leiebilen er det nok ikke sikkert kan taes over grensa, det må jeg sjekke.
Grensepasseringen ved Nong Khai er en meget hektisk grenseovergang, det er tross alt hovedgrensa mellom Laos og Thailand. Har opplevd å stå flere timer i kø der i 37-38 graders varme. En ikke særlig behagelig opplevelse. Men køene har vel også noe med hvilken dag og hvilket tidspunkt en krysser.

Angående visumfrihet - før denne ordningen fikk en visum-on-arrival på grensa. Det var bare å fylle ut et lite skjema og levere det samt passbilde og så betale de ca 35 USD eller tilsvarende så fikk en visum. Jeg tror ikke det vil gå noe fortere med visum-unntak med mindre de har opprettet egne skranker for dette. I Thailand må en jo stå i de samme Immigration-køene uansett om en har et turistvisum i passet eller bare skal inn og ha de 30 visa-excemption dagene.

En thailender får 30 dager visafritt opphold i Laos hvis vedkommende innfrir de sedvanlige krav om gyldig pass osv.

Hvis du ikke eier bilen du skal krysse grensa med må du få et skriftlig tillatelse fra den som eier bilen til å krysse grensa.

Vil anbefale mer enn en natt i Laos hvis en først tar seg dit. Vientiane har tiltross for sin beskjedne størrelse mange severdigheter og mange internasjonale restauranter.
No one here gets out alive...
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»