Bading

Svar
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#1

Hei alle Thailandfarere.
Jeg har bare vært i Thailand i påske/songkram-ferien en gang, for noen år siden, og kan ikke huske om det var badesessong da. Om sommeren er det jo typisk pålandsvind , grumsete vann og store bølger som ikke passer for små barn. Dødlige maneter er også observert da, men påska som i år er siste uka av mars og første i april, hvordan er det da å da å bade i thaigulfen?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Hvor i thaigulfen?
🌞
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#3

Da tenker jeg strekningen Rayong-Huahin. Yttersia er uaktuelt pga tzunamien som var. Drar ikke dit med unger.
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#4

jern45 skrev:Da tenker jeg strekningen Rayong-Huahin. Yttersia er uaktuelt pga tzunamien som var. Drar ikke dit med unger.
Tsunami har det vært en gang i Thailand, i trafikken så dør ca 80 personer hver dag i Thailand. Med en slik frykt for noe som mest sannsynlig ikke skjer i vår levetid igjen så lurer jeg hvordan du kan forsvare å ta med barna dine i den Thailandske trafikken?

Sent from my E5823 using Tapatalk

Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#5

anmeno skrev: 30 des 2017, 17:13 Tsunami har det vært en gang i Thailand, i trafikken så dør ca 80 personer hver dag i Thailand. Med en slik frykt for noe som mest sannsynlig ikke skjer i vår levetid igjen så lurer jeg hvordan du kan forsvare å ta med barna dine i den Thailandske trafikken?

Sent from my E5823 using Tapatalk
Dette er noe de som har erfart tsunamien kan forholde seg til, og kan forstå. Jeg tenkte slik selv etter tsunamien i 2004. 13 år siden her om dagen forresten. Jeg mistet min forlovede der.
Jeg reiste til Pattaya/Jomtien-siden av bukta, og følte meg trygg der. Fikk umiddelbart litt angst for sjø og hav, og det var for meg en slags terapi å flytte inn i denne bukta.

Uroligheter og forskyvninger i platene under havet utenfor Thailands vestkyst, gjør at det er mulig at det vil dannes flere tsunamier i framtida. Selv om muligheten er liten, så er den der. Det er ingen slike plateoverganger under denne bukta/gulfen, så den skal etter alle solemerker være trygg.

Synes det får være opp til hver enkelt hva man vil gjøre for at man skal føle seg trygg med hensyn til unger og familie.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#6

jern45 skrev: 30 des 2017, 16:13 Hei alle Thailandfarere.
Jeg har bare vært i Thailand i påske/songkram-ferien en gang, for noen år siden, og kan ikke huske om det var badesessong da. Om sommeren er det jo typisk pålandsvind , grumsete vann og store bølger som ikke passer for små barn. Dødlige maneter er også observert da, men påska som i år er siste uka av mars og første i april, hvordan er det da å da å bade i thaigulfen?
Å bade i Thailandgulfen er vel helt okey året rundt, etter mitt syn, men rundt påsken kanskje et hakk bedre enn ellers.

Bare en kommentar til det øvrige. Det har kommet opp veldig mange varslingssteder i områdene på Phuket m/omegn, og Thailand har fått i system et varslingsopplegg som funker veldig bra.
Dersom det en dag skulle skje noe lignende det som skjedde 26.des 2004, så vil aldri utgangen bli så alvorlig som den var. Dersom systemet varsler tidlig nok, noe det er store muligheter for, så er det trygt å ferdes og bade på Phuket, selv om tsunamien skulle ramme igjen. Det er skilt som viser hvor man skal gå for å komme seg i sikkerhet.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#7

Tenker du ikke la allverden i det innlegget ditt om tsunamien vs trafikken, det skal heller ikke jeg gjøre. Skal ihvertfall ikke la meg provosere og bli med på å lage en krangletråd. Men som det også skrives her, frykt er irrasjonelt, bare den som har stått overfor alvorlige farer kan forstå. Når det gjelder trafikken har jeg store problemer med frykt i forhold til den, men det går greit så lenge jeg kjører selv og holder med innefor tiden da det er lyst og ferrest promillekjørere :P
Men hva med badingen?
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#8

Det er vel liten tvil om at man finner de beste strendene ut mot Andamanhavet.
Men det er absolutt fine strender i områdene ved Hua Hin også, eller på øyene i området. Man har jo f.eks Koh Samui som ligger i bukta, og er en øyferie jeg vil anbefale for en familie. Ellers finnes mange andre øyer, men også enkelte fastlandsstrender som er helt fine.

Uten at det var det du spurte om ;)

Badingen synes jeg aldri har vært et problem i gulfen i det hele tatt. Observasjoner av dødelige maneter etc. ville jeg tatt med stor ro. Og påsketiden er vel blant årets beste tider å bade på, også mht. temperatur i havet. Bukta er uansett relativt stille, bortsett fra perioder hvor man merker regntida og vinden bedre enn ellers i året.
Brukeravatar
jern45
Innlegg: 125
Registrert: 21 okt 2017, 07:00

#9

Thaibreak skrev: 30 des 2017, 17:54 Det er vel liten tvil om at man finner de beste strendene ut mot Andamanhavet.
Men det er absolutt fine strender i områdene ved Hua Hin også, eller på øyene i området. Man har jo f.eks Koh Samui som ligger i bukta, og er en øyferie jeg vil anbefale for en familie. Ellers finnes mange andre øyer, men også enkelte fastlandsstrender som er helt fine.

Uten at det var det du spurte om ;)

Badingen synes jeg aldri har vært et problem i gulfen i det hele tatt. Observasjoner av dødelige maneter etc. ville jeg tatt med stor ro. Og påsketiden er vel blant årets beste tider å bade på, også mht. temperatur i havet. Bukta er uansett relativt stille, bortsett fra perioder hvor man merker regntida og vinden bedre enn ellers i året.
Se der ja, jo det var et aktuelt poeng ang kvaliteten på strendene. Det er der det klare vannet som er på alle bilder fra thailand er, ikke inni gulfen der sanda muligens er annerledes og lettere lar deg virvle opp og farger vannet brunt.
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»