bank id mobil thailand

Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#31

Nomade skrev: 11 jan 2021, 19:24 Så er det er ikke mulig å bruke thai sim til mobil BankID??
Du kan bruke et hvilket som helst simkort i verden for å logge inn i din bank. Du må bare glemme begrepet "BankID på mobil", og logge inn via internett (fra din mobil).

Enklest laster du ned fra Google Play "Engangskode" fra Sparebank1. Så laster du ned bankens app, og registrerer deg der. Hos begge lager du passord. Får du problemer underveis, snakk med kundeservice. De hjelper deg i gang. Du trenger ikke møte opp i banken for slikt i dag.

Deretter må du ha internett, og kan da logge inn når som helst, og gjøre alle banktjenester fra din mobil, uavhengig av sim-kort.
Dette har jeg gjort i flere år.
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#32

Thaibreak skrev: 11 jan 2021, 20:22 Selvsagt riktig.

Men, man kan altså bruke BankID på sin mobil i Thailand, via bankenes vanlige webside (eller app) og kodebrikke. Men det er selvsagt noe annet enn begrepet "BankID på mobil", som du må ha registrert ditt norske nummer på. Tror kanskje chelsea misforstår dette.

For de som verken har kodebrikke, eller "BankID på mobil", så kan man også bruke engangskodene på appene, som man får på Google Play. Kan registreres fra Thailand eller andre land. Dermed kan man benytte alle banktjenester allikevel, fra både mobil og fastnett, via hjemmesidene deres, eller bankenes app.

Sjøl bruker jeg bare appen med engangskoder og appen fra banken. Alt jeg trenger, verden over. Ingen ekstra brikke å ta vare på, eller bekreftende koder via mobilbank.
Problemet her er at første gang man registrerer appen så man bruke BankID, BankID på Mobil eller kodebrikke uten BankID, dvs det er ikke lurt å la kodebrikken du har fått med banken ligge igjen hjemme i Norge for da får man ikke aktivert mobil banken hvis man må reinstallere denne hvis f.eks. man har mistet telefonen og må kjøpe ny.

Dette problemet kan nok omgåes hvis man har noen hjemme som har tilgang til denne brikken og kan gi deg en kode over telefonen.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#33

rart det den jeg har kommer inn der trenger bank id som nav, skattekontoret, din digitale postkase osv så trur jeg har bank id med thai nr
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#34

sorry bank id å bankid på mobil det er litt forskjel men utgjr samme tingen du kommer inn på samme sidene, bankid må du ha norsk mobil nr, du for ikke på thai sorry folkens min feil :mrgreen:
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#35

Thaibreak skrev: 11 jan 2021, 20:49 Du kan bruke et hvilket som helst simkort i verden for å logge inn i din bank. Du må bare glemme begrepet "BankID på mobil", og logge inn via internett (fra din mobil).

Enklest laster du ned fra Google Play "Engangskode" fra Sparebank1. Så laster du ned bankens app, og registrerer deg der. Hos begge lager du passord. Får du problemer underveis, snakk med kundeservice. De hjelper deg i gang. Du trenger ikke møte opp i banken for slikt i dag.

Deretter må du ha internett, og kan da logge inn når som helst, og gjøre alle banktjenester fra din mobil, uavhengig av sim-kort.
Dette har jeg gjort i flere år.
Er jo ikke akkurat det jeg prøver å få frem her, jeg snakker hele tiden om å bruke BankID på mobil med thai sim. Ikke BankID med brikke...
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#36

Nomade skrev: 12 jan 2021, 08:55 Er jo ikke akkurat det jeg prøver å få frem her, jeg snakker hele tiden om å bruke BankID på mobil med thai sim. Ikke BankID med brikke...
Dobbel..
Sist redigert av Thaibreak den 12 jan 2021, 09:54, redigert 1 gang totalt.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#37

Nomade skrev: 12 jan 2021, 08:55 Er jo ikke akkurat det jeg prøver å få frem her, jeg snakker hele tiden om å bruke BankID på mobil med thai sim. Ikke BankID med brikke...
Hvis du leser innlegget mitt, så skriver jeg at du ikke trenger brikke..
Du laster ned fra Google Play, Sparebank1s "Engangskode".
Ingen brikke, du trenger bare internett.

Skjønner ikke hvorfor du på død og liv må bruke mobilbank, når det funker 100% like bra uten. Fra mobilen din.
Jeg trodde også dette ble et problem en gang i tiden, men det er altså en vei utenom. Ingen brikke, du trenger ikke bestille noe som helst. Jeg har heller ikke mobilbank.

Jeg ville bare hjelpe hvis du var i nøden, og ikke fikk bruke banktjenestene fra thai sim-kort.
Det kan du, hvis du følger rådet mitt.

Da forstår jeg det slik at du ikke var i nøden, eller ikke ønsker en løsning uten mobilbank.
Sist redigert av Thaibreak den 12 jan 2021, 10:05, redigert 2 ganger totalt.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#38

anmeno skrev: 11 jan 2021, 22:49 Problemet her er at første gang man registrerer appen så man bruke BankID, BankID på Mobil eller kodebrikke uten BankID, dvs det er ikke lurt å la kodebrikken du har fått med banken ligge igjen hjemme i Norge for da får man ikke aktivert mobil banken hvis man må reinstallere denne hvis f.eks. man har mistet telefonen og må kjøpe ny.

Dette problemet kan nok omgåes hvis man har noen hjemme som har tilgang til denne brikken og kan gi deg en kode over telefonen.
Nei, jeg klarte meg fint uten dette, anmeno. Måtte registere alt på nytt, ny tlf, nytt sim-kort (som ikke har betydning for tilgangen). Alt gikk helt på skinner. Jeg lastet ned engangskoden, og brukte denne i steden.
Hele poenget mitt er at man ikke trenger kodebrikke i det hele tatt. Det er altså ikke mobilbanken jeg snakker om, men en vei utenom.

Om noen skulle få problemer med det, så hjelper banken deg underveis.

Bare et forslag til løsning fra min side, men jeg forstår at det er lett å se seg blind på dette med mobilbank.
Sist redigert av Thaibreak den 12 jan 2021, 10:15, redigert 2 ganger totalt.
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#39

Thaibreak skrev: 12 jan 2021, 09:57 Nei, jeg klarte meg fint uten dette, anmeno. Jeg lastet ned engangskoden, og brukte denne i steden. Hele poenget mitt er at man ikke trenger kodebrikke i det hele tatt. Det er altså ikke mobilbanken jeg snakker om.

Om noen skulle få problemer med det, så hjelper banken deg underveis.
Mulig du klarte deg fint men nå er det nå slik at de fleste Norske banker ikke tilbyr pålogging med engangskode fra Goggle.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#40

anmeno skrev: 12 jan 2021, 10:08 Mulig du klarte deg fint men nå er det nå slik at de fleste Norske banker ikke tilbyr pålogging med engangskode fra Goggle.
Det gjør Sparebank1, var det ikke det Nomade bruker?

Jeg vet ikke hva trådstarter bruker. Men jeg legger saken død fra min side.
Var bare ment som hjelp. Håper det var nyttig for noen andre i hvertfall.
Godt nyttår til alle.
Sist redigert av Thaibreak den 12 jan 2021, 10:16, redigert 1 gang totalt.
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»