bank id mobil thailand

Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#61

riflefish skrev: 13 jan 2021, 17:08 ps jeg er kunde i sparebank 1
har også noen windows pc liggende
men " nå er ikke kona noen novice på
detta m bank etc" men vi fikk det ikke til i dag
joda har bankkode brikke
2 stk,
men det erjo temmlig " gammeldags"
for for jo orna alt med thai bank etc
her med mlbil telefon og pc apple !
men
detta m altinn , helfo, nav, og bank fra ais telefon nr
mot norge,
det var det jeg i utgangspunktet spurte om"
I framtiden så forsvinner nok slike løse kodebrikker fra alle banker. All innlogging vil nok bli gjort via nett, ingen dingser man må skaffe seg på si`. Det er både tungvint, og gammeldags, så jeg er svært overrasket over at ikke flere banker har dette systemet på plass nå, dersom det er tilfellet. Det gjøres selvsagt 100% trygt, så det skulle ikke stå på det. Det har vel aldri vært snakk om at Sparebank1 er mindre sikker med sin innlogging på denne måten.

Det er mitt tips i hvertfall.

Sånn sett vil jeg si at Sparebank1 er lengre framme i utviklingen enn andre banker. Så det er vel greit å skaffe seg en brikkefri app heller før enn senere. Og som du selv sier, batteriene blir jo også oppbrukt, eller de kan bli skadet/mistet, og da slipper man å stå der uten mulighet for innlogging.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#62

Thaibreak skrev: 13 jan 2021, 21:23 I framtiden så forsvinner nok slike løse kodebrikker fra alle banker. All innlogging vil nok bli gjort via nett, ingen dingser man må skaffe seg på si`. Det er både tungvint, og gammeldags, så jeg er svært overrasket over at ikke flere banker har dette systemet på plass nå, dersom det er tilfellet. Det gjøres selvsagt 100% trygt, så det skulle ikke stå på det. Det har vel aldri vært snakk om at Sparebank1 er mindre sikker med sin innlogging på denne måten.

Det er mitt tips i hvertfall.

Sånn sett vil jeg si at Sparebank1 er lengre framme i utviklingen enn andre banker. Så det er vel greit å skaffe seg en brikkefri app heller før enn senere. Og som du selv sier, batteriene blir jo også oppbrukt, eller de kan bli skadet/mistet, og da slipper man å stå der uten mulighet for innlogging.
Jeg har s-banken sin app, og den er for enkel dagligdags bank, og ikke større beløper og utenlandsoverføring? Eller tar jeg feil?

Den må også aktiviseres med en bank id.

Tror de beholder brikken en stund til for de som er eldre så de slipper å begynne med noe nytt. De har vel bankgiro betaling over tlf enda også tror jeg, så det tar vel litt lenger tid å fase ut brikken også.

Så hvor oppholder thaibreak seg i verden om dagen? Lenge siden du deltok på forumet her nå?
🌞
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#63

Phay skrev: 14 jan 2021, 01:03 Jeg har s-banken sin app, og den er for enkel dagligdags bank, og ikke større beløper og utenlandsoverføring? Eller tar jeg feil?

Den må også aktiviseres med en bank id.

Tror de beholder brikken en stund til for de som er eldre så de slipper å begynne med noe nytt. De har vel bankgiro betaling over tlf enda også tror jeg, så det tar vel litt lenger tid å fase ut brikken også.

Så hvor oppholder thaibreak seg i verden om dagen? Lenge siden du deltok på forumet her nå?
Har et langvarig forhold til en Eikabank og har lønnskonto der, ei heller i deres app kan man utføre utenlandsoverføringer. Det har jo irritert meg i ny og ne, hvorfor åpner de ikke opp for det?
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#64

Phay skrev: 14 jan 2021, 01:03 Jeg har s-banken sin app, og den er for enkel dagligdags bank, og ikke større beløper og utenlandsoverføring? Eller tar jeg feil?

Den må også aktiviseres med en bank id.

Tror de beholder brikken en stund til for de som er eldre så de slipper å begynne med noe nytt. De har vel bankgiro betaling over tlf enda også tror jeg, så det tar vel litt lenger tid å fase ut brikken også.

Så hvor oppholder thaibreak seg i verden om dagen? Lenge siden du deltok på forumet her nå?
Hei Phay! Selve bank-appen til Sparebank1 er vel også forenklet, så den tar vel kanskje heller ikke utenlandsbetalinger, men det er nok bare et spørsmål om tid.
Innloggingen der er kun en firesifret egenopprettet kode, mens hver betaling eller overføring du gjør, krever BankID.

Og det er vel hele poenget, den BankID`en må altså ikke være med brikke, men kan være med engangsappen, og fra mobiltelefon, uavhengig av nummer. Vi slipper å ta vare på duppedittene. Det er nok framtiden.
Men du har rett i at nye greier gjerne tar litt lenger tid å implementere, spesielt for den eldre garden av oss.

Jeg er fortsatt i Norge, men opprettet disse appene mens jeg var utenlands. Venter på en fryktelig treg (covid-tider..) innkrevingssak (til meg, ikke fra meg ;) ), før jeg kan reise nedover igjen. Vår felles venn har mer info.
Men verden er vel mer eller mindre stuck nå, men etter vaksinasjoner, åpner det seg nok igjen. Hoppas jag, i hvertfall.
Ting blir kanskje ikke helt som normalt igjen, men blir vel å leve med. Litt munnbindbruk etc. tåler vi.
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#65

Nomade skrev: 14 jan 2021, 06:40 Har et langvarig forhold til en Eikabank og har lønnskonto der, ei heller i deres app kan man utføre utenlandsoverføringer. Det har jo irritert meg i ny og ne, hvorfor åpner de ikke opp for det?
Alle telefoner har en browser så det er bare å åpne banken sin nettbank i den så bør du ha tilgang til alt du ønsker.
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#66

Phay skrev: 14 jan 2021, 01:03 Jeg har s-banken sin app, og den er for enkel dagligdags bank, og ikke større beløper og utenlandsoverføring? Eller tar jeg feil?
Der tar du nok feil, det er menyvalg for betale til utlandet i Sbanken sin app.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#67

anmeno skrev: 14 jan 2021, 11:27 Der tar du nok feil, det er menyvalg for betale til utlandet i Sbanken sin app.
Hm, jeg må se å få brukt den appen litt mer da forstår jeg :D

Jeg kikket på den, men fant ikke noe overføringsmuligheter for betaling til utlandet der.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#68

Jeg tok feil med bankid på mobil også, da jeg fikk svar fra banken at det går ikke ann med utenlandsk simkort. Så slik er det. Slik går det når man får gale opplysninger og synser videre i forumsverdenen, men prøver ikke å være kranglete eller for påståelig, og kan godt si at jeg tar feil en og annen gang.
🌞
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#69

anmeno skrev: 14 jan 2021, 11:25 Alle telefoner har en browser så det er bare å åpne banken sin nettbank i den så bør du ha tilgang til alt du ønsker.
Nettopp. Alle apper er i grunn en forenklet utgave av hovedsiden deres, og alle tjenester du ikke får gjort på appen, kan du gjøre på hjemmesiden deres. Også fra mobiltelefon.

Fra AIS, 12Call, og fra alle mobiloperatører og browsere verden over. Bare du får logget inn i banken, med ett av de vanlige valgene: Brikke, engangskoder, eller mobilbank.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#70

Phay skrev: 14 jan 2021, 12:30 Jeg tok feil med bankid på mobil også, da jeg fikk svar fra banken at det går ikke ann med utenlandsk simkort. Så slik er det. Slik går det når man får gale opplysninger og synser videre i forumsverdenen, men prøver ikke å være kranglete eller for påståelig, og kan godt si at jeg tar feil en og annen gang.
Ja, jeg trodde det var fastslått i tråden, og det stemmer. Det er da man kan bruke engangskoder via BankID i steden.
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»