Overføre penger til mottaker uten bankkonto.

Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#11

Nå viser det seg at hun har bankkonto i Government Savings Bank, så det er ikke noe problem å overføre til en bankkonto.
Litt utenfor topic....
Dette er en dame/jente som jobber på en massasje salong vi har besøkt siden 2013. Ble bedre kjent etter at vi var ofte innom det året vi bodde der. Hun har aldri bedt om noe hjelp, men vi har ofte kontakt på Messenger. Hun har heller aldri nevnt noe eller snakket om at hun har lite penger eller klaget, er alltid positiv og hyggelig. Det er jeg som ønsket å hjelpe. Hun kan ikke dra hjem til familien (kun mor og far) nå, og får bo i salongen alene. Noe hun har gjort lenge fordi hun ikke hadde penger nok til å leie rommet hun bodde på litt lengre bort i byen.

Siden hun er litt rundere i formen enn de andre damene, har hun ikke møtt noen hyggelige faranger, og er veldig klar over årsaken. Er ikke sikkert det er drømmen hennes heller, men hun ønsker nok mye av samme sikkerhet og støtte, en del av de andre damene får, ved en utenlandsk kjæreste. Uansett siden hun er alene føles det forferdelig å ikke kunne gjøre noe, når jeg har muligheten.
Hun har søkt myndighetene om hjelp, men vet ikke om hun vil få noe enda. Leste noe om at det var snakk om 5000 Bath i 3 mnd til de fattigste som stod helt uten jobb og annen sikkerhet et sted på nettet.
Det jeg tenkte på, var at kanskje hun ikke fikk hjelp, om det sto penger på kontoen hennes... Lurte plutselig på om det var dumt å sende det til konto. Hun og de andre som jobbet sammen, fikk ikke lønn, men levde på tipsen de fikk. Nå sliter hun selvfølgelig, som alle andre uten arbeid og knapt med penger igjen. Inntil hun får vite om de får noen økonomisk støtte, ønsker jeg å bidra litt til mat ihvertfall.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#12

Veldig godt tiltak Asiagirl. Om alle gir litt, så hjelper det ofte langt for de som mottar. Ha en god morgen og en fin dag 🌞
🌞
Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#13

Phay skrev: 01 apr 2020, 01:25 Veldig godt tiltak Asiagirl. Om alle gir litt, så hjelper det ofte langt for de som mottar. Ha en god morgen og en fin dag 🌞
Tusen takk Phay. Ha en fin dag og lykke til videre med hus og landområdet. Vær forsiktige❤️I disse tider..
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#14

Asiagirl skrev: 31 mar 2020, 22:12 Nå viser det seg at hun har bankkonto i Government Savings Bank, så det er ikke noe problem å overføre til en bankkonto.
Litt utenfor topic....
Dette er en dame/jente som jobber på en massasje salong vi har besøkt siden 2013. Ble bedre kjent etter at vi var ofte innom det året vi bodde der. Hun har aldri bedt om noe hjelp, men vi har ofte kontakt på Messenger. Hun har heller aldri nevnt noe eller snakket om at hun har lite penger eller klaget, er alltid positiv og hyggelig. Det er jeg som ønsket å hjelpe. Hun kan ikke dra hjem til familien (kun mor og far) nå, og får bo i salongen alene. Noe hun har gjort lenge fordi hun ikke hadde penger nok til å leie rommet hun bodde på litt lengre bort i byen.

Siden hun er litt rundere i formen enn de andre damene, har hun ikke møtt noen hyggelige faranger, og er veldig klar over årsaken. Er ikke sikkert det er drømmen hennes heller, men hun ønsker nok mye av samme sikkerhet og støtte, en del av de andre damene får, ved en utenlandsk kjæreste. Uansett siden hun er alene føles det forferdelig å ikke kunne gjøre noe, når jeg har muligheten.
Hun har søkt myndighetene om hjelp, men vet ikke om hun vil få noe enda. Leste noe om at det var snakk om 5000 Bath i 3 mnd til de fattigste som stod helt uten jobb og annen sikkerhet et sted på nettet.
Det jeg tenkte på, var at kanskje hun ikke fikk hjelp, om det sto penger på kontoen hennes... Lurte plutselig på om det var dumt å sende det til konto. Hun og de andre som jobbet sammen, fikk ikke lønn, men levde på tipsen de fikk. Nå sliter hun selvfølgelig, som alle andre uten arbeid og knapt med penger igjen. Inntil hun får vite om de får noen økonomisk støtte, ønsker jeg å bidra litt til mat ihvertfall.
Veldig snilt gjort! Merkelig nok lurer jeg på om jeg vet hvem denne damen er. Er dette på Suvaree Thai Massage nede på hjørnet mot stranda? Like ved Hilton? Der de som regel går i orange? Var ei lubben dame der som ga gamlemor veldig god massasje og som jeg så sitte utenfor der etter de hadde stengt. Var bare litt snedig da det hørtes veldig ut som henne. Altid smilende og trivelig.

Jeg tror det kan bli veldig tøfft i Thailand framover, så at du stiller opp og hjelper folk du kjenner synes jeg er flott.

Dama mi på Filippinene ble superglad da jeg ga henne litt lommepenger den første uken jeg var der på besøk. Så hun gikk sporenstreks og kjøpte lunsj til kollegene, "to share my blessing" som hun sa etterpå. Thaier også er flinke til å ta vare på hverandre. Men det blir smalhans for middelklassen og de under framover.

På vei hjem fra Bangkok da jeg kjørte mor til flyplassen så stoppet jeg på en 7-11 og handlet litt. Da jeg skulle kjøre ut så jeg en tynn skranglete kar som satt i veikanten med noen poser og i skitne klær. Så jeg åpna ruta på bilen og kauka "Sawatdee Khap" til ham et par ganger før han kom bort til meg. Ga ham 1000 baht, smilte og kjørte av gårde. Han så litt sjokkskada ut men får håpe at pengene gikk til fornuftige ting og ikke Yaa Baa.

Er en liten stakkar utafor her nå som skriker og gråter noe fælt. Ei av gartnerne som har med seg datteren sin på jobb i dag, og den lille er ikke så veldig fornøyd. Jaja...life is hard. Dette er ikke akkurat Norge. Eller kanskje slik Norge var før oljepengene begynte å strømme inn.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#15

RobertX skrev: 01 apr 2020, 08:44 Veldig snilt gjort! Merkelig nok lurer jeg på om jeg vet hvem denne damen er. Er dette på Suvaree Thai Massage nede på hjørnet mot stranda? Like ved Hilton? Der de som regel går i orange? Var ei lubben dame der som ga gamlemor veldig god massasje og som jeg så sitte utenfor der etter de hadde stengt. Var bare litt snedig da det hørtes veldig ut som henne. Altid smilende og trivelig.

Jeg tror det kan bli veldig tøfft i Thailand framover, så at du stiller opp og hjelper folk du kjenner synes jeg er flott.

Dama mi på Filippinene ble superglad da jeg ga henne litt lommepenger den første uken jeg var der på besøk. Så hun gikk sporenstreks og kjøpte lunsj til kollegene, "to share my blessing" som hun sa etterpå. Thaier også er flinke til å ta vare på hverandre. Men det blir smalhans for middelklassen og de under framover.

På vei hjem fra Bangkok da jeg kjørte mor til flyplassen så stoppet jeg på en 7-11 og handlet litt. Da jeg skulle kjøre ut så jeg en tynn skranglete kar som satt i veikanten med noen poser og i skitne klær. Så jeg åpna ruta på bilen og kauka "Sawatdee Khap" til ham et par ganger før han kom bort til meg. Ga ham 1000 baht, smilte og kjørte av gårde. Han så litt sjokkskada ut men får håpe at pengene gikk til fornuftige ting og ikke Yaa Baa.

Er en liten stakkar utafor her nå som skriker og gråter noe fælt. Ei av gartnerne som har med seg datteren sin på jobb i dag, og den lille er ikke så veldig fornøyd. Jaja...life is hard. Dette er ikke akkurat Norge. Eller kanskje slik Norge var før oljepengene begynte å strømme inn.
Takk Robert. Greit å kunne hjelpe der man har mulighet. Spesielt til de som ikke forventer det.
Hehe, vi har aldri vært på Suvaree, av den grunn at vi bruker oftest Kanlaya, på motsatt side. Den er ved siden av hjørnerestauranten og Supermarket butikken. Siden man kan se over til Suvaree, har vi ikke fått prøvd den ut. Har ikke hatt hjerte til å gå dit, da de har full oversikt når de ser oss gå i gatene der.
Det ble litt styr med å få overført penger, da hun er bedre på å forstå engelsk ved å snakke, enn å lese det/skrive. Men vi fikk ordnet tilslutt.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#16

Godt det ordnet seg! hehe snedig at det var på andre siden av gaten. Har vært der også men liker best Suvaree.

Det er nok desverre mange som er i samme situasjon som henne nå. Vi får krysse fingrene og håper de berger.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
selins
Innlegg: 9
Registrert: 26 jun 2020, 21:52
Sted: Bangkok & Gjøvik

#17

Asiagirl skrev: 31 mar 2020, 20:00 Ah, kanskje bedre å bruke det da. Haha, ler av meg selv som vimser frem og tilbake. Siden jeg ikke har noen erfaring med dette, er det så flott å få så god hjelp her inne👍🏻
Hvilket selskap brukte du tilslutt, om jeg kan spørre deg? Har brukt western union litt selv men det var kjempedyrt med over 6% i gebyr bare for å sende penger til Thailand.

Syntes selv at denne forklarte det bra. Men blir jo vanskelig når andre personen ikke har bankkonto :| Liker at de har mer info om thai banker i tillegg: https://www.privatøkonomi.net/sende-penger-norge-thailand/.
Brukeravatar
selins
Innlegg: 9
Registrert: 26 jun 2020, 21:52
Sted: Bangkok & Gjøvik

#18

Asiagirl skrev: 31 mar 2020, 22:12 Nå viser det seg at hun har bankkonto i Government Savings Bank, så det er ikke noe problem å overføre til en bankkonto.
Litt utenfor topic....
Dette er en dame/jente som jobber på en massasje salong vi har besøkt siden 2013. Ble bedre kjent etter at vi var ofte innom det året vi bodde der. Hun har aldri bedt om noe hjelp, men vi har ofte kontakt på Messenger. Hun har heller aldri nevnt noe eller snakket om at hun har lite penger eller klaget, er alltid positiv og hyggelig. Det er jeg som ønsket å hjelpe. Hun kan ikke dra hjem til familien (kun mor og far) nå, og får bo i salongen alene. Noe hun har gjort lenge fordi hun ikke hadde penger nok til å leie rommet hun bodde på litt lengre bort i byen.

Siden hun er litt rundere i formen enn de andre damene, har hun ikke møtt noen hyggelige faranger, og er veldig klar over årsaken. Er ikke sikkert det er drømmen hennes heller, men hun ønsker nok mye av samme sikkerhet og støtte, en del av de andre damene får, ved en utenlandsk kjæreste. Uansett siden hun er alene føles det forferdelig å ikke kunne gjøre noe, når jeg har muligheten.
Hun har søkt myndighetene om hjelp, men vet ikke om hun vil få noe enda. Leste noe om at det var snakk om 5000 Bath i 3 mnd til de fattigste som stod helt uten jobb og annen sikkerhet et sted på nettet.
Det jeg tenkte på, var at kanskje hun ikke fikk hjelp, om det sto penger på kontoen hennes... Lurte plutselig på om det var dumt å sende det til konto. Hun og de andre som jobbet sammen, fikk ikke lønn, men levde på tipsen de fikk. Nå sliter hun selvfølgelig, som alle andre uten arbeid og knapt med penger igjen. Inntil hun får vite om de får noen økonomisk støtte, ønsker jeg å bidra litt til mat ihvertfall.
Ops. Jeg så ikke hva du skrev om government savings bank. bra det ordnet seg..
Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#19

selins skrev: 26 jun 2020, 22:03 Hvilket selskap brukte du tilslutt, om jeg kan spørre deg? Har brukt western union litt selv men det var kjempedyrt med over 6% i gebyr bare for å sende penger til Thailand.

Syntes selv at denne forklarte det bra. Men blir jo vanskelig når andre personen ikke har bankkonto :| Liker at de har mer info om thai banker i tillegg: https://www.privatøkonomi.net/sende-penger-norge-thailand/.
Hei. Har ikke vært inne her på en stund.
Det kostet 10 kr i gebyr, men det ble nok tatt litt ekstra gebyr fra min egen bank, siden jeg brukte MasterCard. Hadde jeg trukket fra min konto, hadde jeg sett hva det hadde blitt.
Sendte penger med western union til min faste tuktuk sjåfør også, men brukte MasterCard da også. Siden jeg ikke er så kjent med slike overføringer, synes jeg det var en sikkerhet i å bruke MasterCard.
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»