Goder og rettigheter for Thai i Norge, Schengen og verden

KLO
Innlegg: 36
Registrert: 07 okt 2019, 19:49

#1

Jeg har Thai-venninne og er i ferd med å etablere meg i Thailand hovedsakelig om vinteren.
Vi er begge glade i å reise, og ser for meg at hun kommer til meg om sommeren, og vi vil reise med bobil i Norge og i Europa en 2 til 3 måneder.
Synes ordningen med besøksvisum til Norge er tungvinn. Ved å gifte seg vil man kunne få en annen type visum.
Kan dere gi meg mer info om dette ?
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#2

KLO skrev: 15 jan 2020, 17:45 Jeg har Thai-venninne og er i ferd med å etablere meg i Thailand hovedsakelig om vinteren.
Vi er begge glade i å reise, og ser for meg at hun kommer til meg om sommeren, og vi vil reise med bobil i Norge og i Europa en 2 til 3 måneder.
Synes ordningen med besøksvisum til Norge er tungvinn. Ved å gifte seg vil man kunne få en annen type visum.
Kan dere gi meg mer info om dette ?
Vet ikke om det hjelper så mye å gifte seg om dere planlegger vinterene i TH . Det er vel krav til om hvor lenge hun kan være ute av landet om gangen de første årene for å få oppholdstilatelsen fornyet, som er langt under vinteren i Thailand.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#3

KLO skrev: 15 jan 2020, 17:45 Jeg har Thai-venninne og er i ferd med å etablere meg i Thailand hovedsakelig om vinteren.
Vi er begge glade i å reise, og ser for meg at hun kommer til meg om sommeren, og vi vil reise med bobil i Norge og i Europa en 2 til 3 måneder.
Synes ordningen med besøksvisum til Norge er tungvinn. Ved å gifte seg vil man kunne få en annen type visum.
Kan dere gi meg mer info om dette ?
når dere skal gifte dere i norge å i thailand hun for ikke annet visum hun må holde seg i norge når søknaden er inne hvis dere drar blir den trekt i fra lengre dere borte lengre tid hun for norsk pass+ at det er max dager hun kan være borte i fra norge
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Wood1958 skrev: 15 jan 2020, 18:40 Vet ikke om det hjelper så mye å gifte seg om dere planlegger vinterene i TH . Det er vel krav til om hvor lenge hun kan være ute av landet om gangen de første årene for å få oppholdstilatelsen fornyet, som er langt under vinteren i Thailand.
Det er ikke noe krav til antall bo dager i Norge for fornyelse av 1 års oppholdstillatelse, men antall dager tilsammen pr år for å få varig opphold i Norge. For å få statsborgerskap er det antall år + antall år gift eventuelt.
🌞
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#5

Phay skrev: 15 jan 2020, 19:16 Det er ikke noe krav til antall bo dager i Norge for fornyelse av 1 års oppholdstillatelse, men antall dager tilsammen pr år for å få varig opphold i Norge. For å få statsborgerskap er det antall år + antall år gift eventuelt.
Du formulerete det mere konkret enn meg. Var disse forhold jeg tenkte på.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#6

Men sett bort ifra fremtidige rettigheter (som jeg anser som verdifulle) er det fortsatt mindre stress med besøksvisum for opptil 180 dager i året fordelt på to besøk, enn ekteskap og årlige søknader om 1 års oppholdsvisum. Ett års visum er kostbart.

Gebyr satsene finner du her!
https://www.udi.no/ord-og-begreper/gebyr/#link-3593
🌞
KLO
Innlegg: 36
Registrert: 07 okt 2019, 19:49

#7

Takker for svar.
Slik jeg forstår er det kun besøksvisum og såkalt familieinnvandring som er mulig. Jeg hadde håpet det fantes et annet alternativ som følge at man var gift, en noe lettvinnere prosedyre. Det er spesielt den lange veien til Bangkok for henne for å levere og motta papirer som er plundrete. Slik jeg ser det er nok besøksvisum det som passer best for oss.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#8

KLO skrev: 15 jan 2020, 17:45 Jeg har Thai-venninne og er i ferd med å etablere meg i Thailand hovedsakelig om vinteren.
Vi er begge glade i å reise, og ser for meg at hun kommer til meg om sommeren, og vi vil reise med bobil i Norge og i Europa en 2 til 3 måneder.
Synes ordningen med besøksvisum til Norge er tungvinn. Ved å gifte seg vil man kunne få en annen type visum.
Kan dere gi meg mer info om dette ?
dette med giftermål der må du lese på
ammbasdens sider!
igrunn temmlig kurant sak,
om du oppfyller de økonomiske minstekrav til inntekt, for deg som forsørger ( garantist)
« familie gjenforening» kan gå raskt
men også ta tid..
ere barn m i slengen går set vist raskere
samboerskap veit ikke jeg noe om,
men det er vel samme reglene iver hele schengen ( se bobil),
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#9

Om dere skal reise rundt i schengenland med bobil kan det jo være muligheter for henne å se på visumregler til andre schengenland og du plukker henne opp med bilen?
Kan være noen har mere lempligere regler
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

Wood1958 skrev: 16 jan 2020, 13:40 Om dere skal reise rundt i schengenland med bobil kan det jo være muligheter for henne å se på visumregler til andre schengenland og du plukker henne opp med bilen?
Kan være noen har mere lempligere regler
Tror referansepersonens bostedsadresse er gjeldende om jeg ikke husker feil vedrørende hvor man skal levere visumsøknad.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Korte spørsmål»