Siste nytt i Silje-saken

Svar
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#1

PS. Finner ikke igjen tråden om denne saken.

Her er Dagbladets siste nytt om Silje-saken. Et nytt thailandsk advokatfirma i Bangkok fikk jobben med å føre saken for retten. De fikk som ventet kun båtføreren tiltalt etter Siljes død under dykkingen, og han erklærte seg skyldig og saken var fort over, uten vitner. Sannsynligvis for å få redusert straffeutmålingen.

Den britiske dykkelederen var som ventet ikke med i denne rettssaken. Det ble tidligere meldt at han ble arrestert og deportert i 2016 for overstay og for å ha jobbet uten arbeidstillatelse, noe som gir minst 10 års svartelisting fra Thailand. Foreldrene til Silje ville ha han tiltalt, men det foreligger ingen utleveringsavtale pr. nå. Det er utstedt en arrestordre i Thailand, som ikke hjelper stort.

Statsadvokaten ønsker å få briten arrestert når og dersom han en dag skulle komme tilbake til Thailand. Så jeg antar at det aldri vil skje.

Saken venter på straffeutmåling, og foreldrene vil eventuelt anke etter denne, trolig i et siste forsøk på å få begge stilt for retten.

https://www.dagbladet.no/nyheter/mannen ... n/69471905
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Den ligger i rettsikkerhetstråden, og kanskje ett lite hint om at slike profilerte saker bør ha riktig saksnavn heretter, og ikke opprettes i samletråder. Så jeg tar den på min kappe.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Tragedien har ingen ende når det kommer til troverdigheten til operatøren som skulle ta vare på Silje under sitt første dykk. De sørget aldri for at hun fikk forsikring heller, og unnskyldningen er i høyeste grad vag, eller i verste fall kriminell!

🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Kan nevne at at det ble full opprydning i Koh Tao forumet, da de kastet ut alle som ikke var fastboende, eller var kritiske til hva som foregikk på øya. Dette skjedde gradvis etter dobbeltdrapet, og all kritikk eller spørsmål som ble stillt, ble moderert bort. Så øya med deres operatører eid av utlendinger beskytter sine interesser ved å undergrave hva som faktisk skjer der.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

Phay skrev: 21 feb 2018, 05:30 Tragedien har ingen ende når det kommer til troverdigheten til operatøren som skulle ta vare på Silje under sitt første dykk. De sørget aldri for at hun fikk forsikring heller, og unnskyldningen er i høyeste grad vag, eller i verste fall kriminell!

Merklig det hele!

Familien kan umulig ha benyttet seg av

Ærfarne advokater!

Siden også selskapet er under

«PADI» paraplyen?!

Bør en vel også gå løs på dem,,?!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Profess ... nstructors
Vedlegg
171F5511-66B5-4031-BC74-1D0E2DD06253.jpeg
Sist redigert av riflefish den 21 feb 2018, 09:47, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#6

Padi gikk løs på enkeltpersonen dykkelederen, mens de burde ha gått løs på operatøren istedenfor da deres rutiner tydeligvis i åresvis med flere i samme området og region har drevet i full visshet om faren ved nettopp påkjørsel. Det visste vi når vi dykket i thailand, og slik har det vært og fortsatt er!

Men thailand er ett livsfarlig land å ferdes i turist eller ikke, så det er vel mer eller mindre akseptert faktum.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#7

Phay skrev: 21 feb 2018, 09:46 Padi gikk løs på enkeltpersonen dykkelederen, mens de burde ha gått løs på operatøren istedenfor da deres rutiner tydeligvis i åresvis med flere i samme området og region har drevet i full visshet om faren ved nettopp påkjørsel. Det visste vi når vi dykket i thailand, og slik har det vært og fortsatt er!

Men thailand er ett livsfarlig land å ferdes i turist eller ikke, så det er vel mer eller mindre akseptert faktum.
Har nemt det tidligre!

PADI, har med seg også « dykkerledre»

Som ikke ivaretar sikkerheten for

Elever!

Da jeg dykket så var sikten knapt 2 meter

Det lå 3 dykkerbåter ved kho lin ( pattaya)

Dusinvis av dykkere der nede! Koliderte

Med noen før jeg forsvant « tatt av sterk undervansstrøm»

Vi lærte om sikkerhet fysikk!

Men inkno om dykker plass og forhold!

Hadde det vert meg nå etterpå klok

Ville jeg om jeg var dykkerleder

Ikke sluppet folk i sjøen da!

Tror dog ikke min ærfaring er unik!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#8

Båtføreren slapp fengsel. Aktoratet møtte ikke opp til domsavsigelsen. Familien til Silje er ikke imponert over rettssystemet i Thailand.

https://www.dagbladet.no/nyheter/batfor ... e/69663066
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#9

Noodle skrev: 31 mar 2018, 08:35 Båtføreren slapp fengsel. Aktoratet møtte ikke opp til domsavsigelsen. Familien til Silje er ikke imponert over rettssystemet i Thailand.

https://www.dagbladet.no/nyheter/batfor ... e/69663066
Noen burde vel si; Velkommen om Thailand. Tragisk som det er..
Svar

Gå tilbake til «Generelt»