Bosette seg i Thailand

SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#91

PiTa skrev: 30 jul 2021, 03:11 Noen mener at rasisme er noe av det verste de opplever i Thailand.
Personlig har jeg aldri opplevd rasisme her, etter tiår.
Enten så forstår jeg ikke at det skjer, eller så er rasistene flinke til å skjule det.
Det finnes rasisme i Thailand, men det synes dårlig.
Da tror jeg det er verre med nordmenns oppførsel overfor innvandre og nye nordmenn, som er mye mye verre.
Tja. Rasisme finnes i Norge. Det må kunne fastslås som et faktum. Men spørsmålet er i hvilken grad. Faktum er at diskriminering pga bl a etnisitet er forbudt. Det brukes store beløp på integrering og Norge er faktisk blant de landene i Verden med minst diskriminering og rasisme. Ja, så langt har vi kommet at de selverklærte anti-rasister må lete med lys og lykte etter eksempler på rasisme. Ikke veldig sjelden finner de "beviser" på rasisme som kun neppe er faktisk rasisme. Ofte er det beviselig ikke rasisme. Årsaken er naturligvis at det er vanskelig å finne eksempler på rasisme. Så da må man jo finne på noe for å forsvare si eksistensberettigelse som anti-rasistisk aktivist.

Ser man f eks på NRK, statskanalen, finner vi mange innvandrere som programledere med innvandrerbakgrunn. Når det var eid - den muslimske høytiden - ryddet NRK hele kvelden for å feire dette. Ikke noe galt i det i og for seg, men det er veldig talende eksempler på at rasisme er et relativt sett ganske så marginalt problem i Norge.
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#92

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/hva- ... 1.15046872

Linken sier litt om rasisme i Norge - VG - kanskje litt glatt og overfladisk tabloid vinkling.
Kanskje litt snilt, da rasisme er forskjellig, og uttrykkes ulikt. Det finnes organisert rasisme, selv om kjernen mest sansynlig ikke er stor - og tilhengerskaren begrenset. Men er allikevel en faktor som holder stand mot hatske og negative paroler. Fanatisme.
Det mest alvorlige er den skjulte rasismen - eller instiutisjonaliserte rasismen, hvor enn den kommer fra. Og kan like godt komme fra arbeisdgiversiden, om nøler med å ansette innvandrere, asylsøkere og flyktninger. Hva de opplever fra norske borgere i forhold til rasisme er sikkert ymse - alt fra ufrivillige misforståelser, fra begge parte, og til ren ondsinnet rasisme, der de alle helst bør sendes tilbake der de kom ifra.
Jeg ville bli lykkelig om rasismen forsvant, eller blir så redusert at ikke har reell påvirkning, og bare blir ignorert og oversett.
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#93

Rasisme hos enkelte arbeidsgivere finnes nok. Man antok jo at det var et faktum, og gjorde ansettelser i det offentlige anonymt frem til intervju. I den tro at flere med innvandrerbakgrunn dermed ville slippe gjennom det nåløyet det jo er å bli innkalt til intervju. Det viste seg ikke å stemme. Hos mange arbeidsgivere - blant annen min egen - virker det heller som det er en fordel å ha innvandrerbakgrunn. Har sett eksempler på ansettelser i ganske attraktive stillinger hvor mange har stusset over den ansattes evner og kvalifikasjoner når vi vet hvor mange de hadde å velge mellom. Vedkommende innvandrer ved siste ansettelse innså heldigvis selv at hen ikke var havnet på rett hylle og sa opp stillingen. Men nok om det: rasisme blant folk med innvandrerbakgrunn er et minst like stort problem. For ikke å snakke om at så mye som 20-30 % av muslimer finner homofili totalt uakseptabelt. Men dette er betente problemstillinger som tåpelig nok er mye, mye vanskeligere å snakke om.
Men jeg tror vi av hensyn til admins gjentatte henstillinger skal avslutte denne ellers så interessante meningsutvekslingen. :)
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#94

Min ektefelle hater meg. Hun er thai, har fått jobb i mitt selskap, trygderettigheter, gratis behandling og operasjoner på norsk sykehus, hun har NAV i ryggen og har opparbeidet pensjonsrettighheter.
Det er oppskriften på hat og rasisme. Hvor kommer all denne rasismen fra? Går rasimen bare en vei? Jeg hater ingen med unntak ligningskontoret og enkelte folk som 'arebeider' der. Disse er alle 'norske'. Jeg er rasist. Per definisjon. Mot mine egne. Rart dette.... :roll:
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#95

PiTa skrev: 30 jul 2021, 03:11 Noen mener at rasisme er noe av det verste de opplever i Thailand.
Personlig har jeg aldri opplevd rasisme her, etter tiår.
Enten så forstår jeg ikke at det skjer, eller så er rasistene flinke til å skjule det.
Det finnes rasisme i Thailand, men det synes dårlig.
Da tror jeg det er verre med nordmenns oppførsel overfor innvandre og nye nordmenn, som er mye mye verre.
Rasismen er svært utbredt i Thailand. Selv har jeg ikke merket mye til det i hverdagen, men de har jo en helseminister som er uttalt rasist. Opplegget rundt vaksinering er også gjennomsyret av rasismen, her er det thaier først og thaier sist. Er det noe til overs så kanskje en farang kan få noe.
Arbeidskraft fra Cambodia og Burma blir ofte behandlet som annen rangs mennesker. De aller fleste thaier bruker "masse" penger på kosmetika for å bleke huden, og de ser ofte ned på mennesker med mørk hud.
Mye av det som anses som normalt her i Thailand ville vært lovbrudd hadde det skjedd i et land som Norge.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#96

riflefish skrev: 30 jul 2021, 06:44 lett og generalisere utifra eget ståsted,
jeg har aldri følt meg mobbet eller følt noen form for rasissme.
derimot føler jeg at jeg blir tiltalt med respekt og verdighet,
sånn sett er det fint og bo her,
ja på alle måter,
pengene strekker også til det meste,
og helsetilbudet er unikt,🇨🇷🇨🇷🇳🇴🕊
jeg tenker først og fremst mobbing igjennom misunnelse..
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#97

Kolami skrev: 04 aug 2021, 16:49 jeg tenker først og fremst mobbing igjennom misunnelse..
sitat
Sist redigert av riflefish den 04 aug 2021, 18:36, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#98

[mention]Geir Rasch[/mention]
aller fleste thaier bruker "masse" penger på kosmetika for å bleke huden, og de ser ofte ned på mennesker med mørk hud.
De har da ikke nådd vårt nivå enda. Selv om det er motsatt. Tenker da på bruningskrem,solarier, og penger vi bruker på turer til syden.
Da hadde de i tilegg betalt for å sette seg i mørke rum, brukt penger på reiser til strøk uten sollys om vinteren :D
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#99

Wood1958 skrev: 04 aug 2021, 17:23 @Geir Rasch


De har da ikke nådd vårt nivå enda. Selv om det er motsatt. Tenker da på bruningskrem,solarier, og penger vi bruker på turer til syden.
Da hadde de i tilegg betalt for å sette seg i mørke rum, brukt penger på reiser til strøk uten sollys om vinteren :D
Du har antagelig helt rett. :D De med krøller, vil ha stritt hår. Og omvendt. De som er melkehvite i huden, vil bli brune. Og omvendt. De med mørkt hår, vil ha lyst hår. Og omvendt. For de fleste oppleves gresset å være grønnere på andre siden av elva.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#100

chelsea skrev: 04 sep 2020, 07:54 etter 13 år her nede synes jeg alt var mye bedre før alle smilte, nå er alle sure å prisene har gått opp som eks pakke røyk kostet meg 55 bath for malboro når jeg kom, nå koster den 145 bath, kjøtt prisen har gått opp ogsa farlang mat er dyrt i thailand, street food har gått opp litt, kan jo ikke spise det hele tiden som meg jeg bruker 8000 bath på mat å drikke på en mnd spiser godt gjør jeg å, hva som skjer med thailand i framtiden ingen som vet
jeg la ut en link på økonomi i thailand
denne er intresang
https://www.macrotrends.net/countries/T ... statistics

raskt ser en at nermere 30 miloner thaier har reist
emigret på 30 år <~>
men folketallet er stabilt det,
hvorfor!
jo for thaiene flytter og faranger blir " thaier"
fra lao, burma, cambodia mm
alt har blitt dyrer over hele verden
og nå i korona ser vi at mange varer er fordobla,
dette svir, for " lek og noi" mfl

hva som skjer i thailand om 1-2-3 pr veit ingen
men at det blir som før neppe,
mange fler vil reise og kansje flere kommer
for og fylle hullene på de som reiser( litt overfladisk),
men ,
framtiden over kliden er usikker nå
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Generelt»