Nordiske borgere rømmer Thailand

Svar
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#1

Antall nordiske forretningsfolk i Thailand og antall nordiske personer på pensjonsvisum eller visum knyttet til deres thailandske familie har gått ned i løpet av de første fem månedene i år.

Dette er den første nedgangen på 12 år. Hvis trenden fortsetter, vil det bare være igjen 861 nordiske mennesker på forretningsvisum (B) i Thailand innen årets slutt.

Det er færre nordiske borgere som søker visum i årets fem første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor. Ved utgang av året regner en med det vil være 7.633 nordiske borgere i Thailand, med pensjonist- eller familievisum. Dette vil da være 165 færre enn i 2018.

De 7.633 nordiske borgerne er:
2.846 norske
533 finske
3.096 svenske
1.096 danske
62 islandske statsborgere
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#2

Tror dette bare er en del av en generell trend nå.

2 barer i Soi 102 Hua Hin som enten selges eller legges ned pga utviklingen.

Og hørte mye negativ prat om situasjonen på noen restauranter.

Tror mye av årsaken er styrkningen av Thai baht.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Bare ett skifte i hva slags folk som finner attraktivt i fremtiden. De som enigrerte til Spania, har også flyttet på seg videre til Brasil, Filippinene eller Thailand. Nå blir det ett nytt skifte for de også. Brasiliansk Real har også styrket seg mot den Norske Krone, det sammme Phil pesos. Så en del som hadde det komfortabelt nok i Thailand, må nok se seg etter nye erobringsmarkeder.

Som nevnt mange ganger før, flytt aldri helt ut av Norge, og alltid sørg for å ha returbilletten klar, eller en annen form for plan B.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#4

uansett,
om kursen er dårlig
thailand vil alltid være mitt❤️ nermest for meg i vertfall,
veit hvordan det meste fungerer
men en må være klar over at
landet er forgubbet
og noen vil « hjem»
har fungerer det meste,
og etablere seg i et annet land,
nei,
ikke for meg,
men det sitter mange og» kyter»
på det meste
overalt,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#5

Ja jeg klarer meg fint med en kurs på 3+ jeg også. Og trives jo veldig godt i Thailand. Har ikke trua på at det kan gå så langt ned mot 3 tallet uansett. Er nok noen troll som sprekker før den tid med internasjonal handelskrig og kaos.

Men for de som flytet til Thailand med kurs på 6-7 baht pr krone, så oppleves det nok veldig mye værre enn hva det er for meg og andre "ferskinger" som flyttet med kurs på rundt 4,2.

Så at Trump akkurat har varslet tollkrig mot Vietnam også nå. Er vel ikke lenge før Thailand havner på den lista også.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#6

Phay skrev: 03 jul 2019, 13:54 Bare ett skifte i hva slags folk som finner attraktivt i fremtiden. De som enigrerte til Spania, har også flyttet på seg videre til Brasil, Filippinene eller Thailand. Nå blir det ett nytt skifte for de også. Brasiliansk Real har også styrket seg mot den Norske Krone, det sammme Phil pesos. Så en del som hadde det komfortabelt nok i Thailand, må nok se seg etter nye erobringsmarkeder.

Som nevnt mange ganger før, flytt aldri helt ut av Norge, og alltid sørg for å ha returbilletten klar, eller en annen form for plan B.
Viste du at er billigere i valencia en det er i bangkok gitt
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

chelsea skrev: 03 jul 2019, 15:51 Viste du at er billigere i valencia en det er i bangkok gitt
Bangkok er en verdensby, hva forventer du?

Thailand er ikke Bangkok alene! Jeg og madammen vil greie oss fint på 15 000,- baht i måneden ute på bygda, og med foreldrene på kjøpet, så ryker vi kanskje på 5 000,- til. Ganske så greit å bo i skauen, det er ikke så mye å bruke peng på, foruten å bygge seg ihjel.

Dog fortsatt glad jeg begynte med ett småskala prosjekt. Puh
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Phay skrev: 03 jul 2019, 16:34 Bangkok er en verdensby, hva forventer du?

Thailand er ikke Bangkok alene! Jeg og madammen vil greie oss fint på 15 000,- baht i måneden ute på bygda, og med foreldrene på kjøpet, så ryker vi kanskje på 5 000,- til. Ganske så greit å bo i skauen, det er ikke så mye å bruke peng på, foruten å bygge seg ihjel.

Dog fortsatt glad jeg begynte med ett småskala prosjekt. Puh
Btw, det skal ikke mange ostene og rødvinene til før det er mye billigere i andre land, og om en tar med samme levestandard som i Norge, kjøpekraften utifra arbeidslønn, maten vi spiser, sosiale goder og alt annet på kjøpet, så er Norge ett billig land, og ett meget godt, rettferdig og fint land.
🌞
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#9

Phay skrev: 03 jul 2019, 16:37 Btw, det skal ikke mange ostene og rødvinene til før det er mye billigere i andre land, og om en tar med samme levestandard som i Norge, kjøpekraften utifra arbeidslønn, maten vi spiser, sosiale goder og alt annet på kjøpet, så er Norge ett billig land, og ett meget godt, rettferdig og fint land.
Det er derfor det er dyrt i Thailand og Bangkok..alt skal importeres, vin, ost og salami....og da vet de å ta seg godt betalt med overpris på restauranten og i tollen....det er ingen som får selge billigere enn prisen kongen har satt..da blir det pryl å få :lol:
Svar

Gå tilbake til «Generelt»