Er thaiene klare for 25 prosent moms og sterk økning i inntektsskatten?

chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#1

De tre største utfordrerne til juntageneral Prayut Chan-o-cha lover alle store summer til velferd, som en professor ved Chulalongkorn-universitetet sammenligner med en skandinavisk velferdsstat. Juntageneralen vil isteden gi en vitamininnsprøytning i økonomien ved å redusere inntektsskatten.


Det er kun 19 dager til valget 24. mars, og de største partiene overbyr hverandre med lovnader om goder til velgerne. Men er thaiene klare for 25 prosent moms og 30 prosent skatt på inntekt? Det er nemlig det som kreves for at Thailand skal kunne betale for alle godene som nå foreslås.



Partiet til tidligere statsministere Thaksin og Yingluck Shinawatra, Pheu Thai, stiller denne gangen med Sudarat Keyuraphan som kandidat. Hun lover 5000 baht pr tonn ris per familie i subsidier til bønder. Hun vil også øke minstelønnen i landet.



Demokratene, med tidligere statsminister Abhisit Vejjajiva som kandidat, vil gi tusen baht til alle barn under åtte års alder, og gratis skolegang til og med videregående nivå. Thailand har i teorien gratis skolegang i dag, men partiet vil gjøre dette reelt.


https://www.thailandstidende.com/compon ... RxuSkokAm8
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#2

Husker for noen få år siden, da ville regjeringen øke momsen litt. Da ble det ikke noe av da det skapte uro og protester. Det er omtrent ingen her i landsbyen som betaler skatt, men kun 7% på 7-Eleven drivstoff og handling på supermarkedene. Det koster å bygge skoler og veier, så en heving trengs nok. Så får vi se hva som skjer og om det blir protester.

A.H.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#3

chelsea skrev: 05 mar 2019, 19:42 De tre største utfordrerne til juntageneral Prayut Chan-o-cha lover alle store summer til velferd, som en professor ved Chulalongkorn-universitetet sammenligner med en skandinavisk velferdsstat. Juntageneralen vil isteden gi en vitamininnsprøytning i økonomien ved å redusere inntektsskatten.


Det er kun 19 dager til valget 24. mars, og de største partiene overbyr hverandre med lovnader om goder til velgerne. Men er thaiene klare for 25 prosent moms og 30 prosent skatt på inntekt? Det er nemlig det som kreves for at Thailand skal kunne betale for alle godene som nå foreslås.



Partiet til tidligere statsministere Thaksin og Yingluck Shinawatra, Pheu Thai, stiller denne gangen med Sudarat Keyuraphan som kandidat. Hun lover 5000 baht pr tonn ris per familie i subsidier til bønder. Hun vil også øke minstelønnen i landet.



Demokratene, med tidligere statsminister Abhisit Vejjajiva som kandidat, vil gi tusen baht til alle barn under åtte års alder, og gratis skolegang til og med videregående nivå. Thailand har i teorien gratis skolegang i dag, men partiet vil gjøre dette reelt.


https://www.thailandstidende.com/compon ... RxuSkokAm8
Jeg leste,samme stykke,men den skandinaviske modellen ser jo ut til å uthules ,først med eu som de fleste etterhvert meldte seg inn i,så med eøs,og med en stadig privatisering av det offentlige,så fortsetter det sånn her så er det jo ikke så umulig,nei det var nok litt på spissen.
Men jeg så at lederen i Future Forward utalte i et intervju i Bangkok post forleden,at Thailand nå har dratt forbi India de siste 3 år i fordelingspolitikken ,så de nå rangeres til det landet med størst ujevnhet mellom fattig å rik.Har ikke sjekket statistikk.
Så det må vel en stor endring til her først.Og,da må det vel også en endring til i evnen til å lytte til motparten,noe som tidligere tiders demonstrsjoner tyder på,at ikke er tilstede.
Forsoning som en general sa for noen år siden når han skulle vise,de hva de hvordan slikt fungerer.
Men det er vel ikke umulig at Thaiere flest er villig til å betale når de ser de får noe igjen.
Ser samtidig at det ytres om å avikle verneplikt og få flere frivillige,de skal lønnes i så fall,kunne blitt mye lønn til lærere og annet i offentlig sektor av dette,eller,annet mere nyttig.
Merkelig i grunn det er kun et land på denne klode som ikke har forsvar eller bruker noe av bnp på forsvar,
Det er Costa Rica som jeg pleide å dra til om vinterene før jeg begynte å dra til Thailand,et fattig land det også men det ble satset på utdannelse og sykehus til folk ut fra de midler de hadde.Mentaliteten var at konflikter skal løses med komunikation og det gjenspeilte seg i holdningene hos folket der.
Begynner å bli noen år siden nå så kanskje det har endret seg litt som alle andre steder,jeg har litt lyst til å dra å sjekke noen gangerSamme klima og natur som Thailand ,billig var det der også
Så som Arild sa.vi får,se hva som skjer.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#4

Wood1958 skrev: 06 mar 2019, 08:47 Jeg leste,samme stykke,men den skandinaviske modellen ser jo ut til å uthules ,først med eu som de fleste etterhvert meldte seg inn i,så med eøs,og med en stadig privatisering av det offentlige,så fortsetter det sånn her så er det jo ikke så umulig,nei det var nok litt på spissen.
Men jeg så at lederen i Future Forward utalte i et intervju i Bangkok post forleden,at Thailand nå har dratt forbi India de siste 3 år i fordelingspolitikken ,så de nå rangeres til det landet med størst ujevnhet mellom fattig å rik.Har ikke sjekket statistikk.
Så det må vel en stor endring til her først.Og,da må det vel også en endring til i evnen til å lytte til motparten,noe som tidligere tiders demonstrsjoner tyder på,at ikke er tilstede.
Forsoning som en general sa for noen år siden når han skulle vise,de hva de hvordan slikt fungerer.
Men det er vel ikke umulig at Thaiere flest er villig til å betale når de ser de får noe igjen.
Ser samtidig at det ytres om å avikle verneplikt og få flere frivillige,de skal lønnes i så fall,kunne blitt mye lønn til lærere og annet i offentlig sektor av dette,eller,annet mere nyttig.
Merkelig i grunn det er kun et land på denne klode som ikke har forsvar eller bruker noe av bnp på forsvar,
Det er Costa Rica som jeg pleide å dra til om vinterene før jeg begynte å dra til Thailand,et fattig land det også men det ble satset på utdannelse og sykehus til folk ut fra de midler de hadde.Mentaliteten var at konflikter skal løses med komunikation og det gjenspeilte seg i holdningene hos folket der.
Begynner å bli noen år siden nå så kanskje det har endret seg litt som alle andre steder,jeg har litt lyst til å dra å sjekke noen gangerSamme klima og natur som Thailand ,billig var det der også
Så som Arild sa.vi får,se hva som skjer.
En artig sak dette. Thaiene ute på landsbygdene som det er flest av, de har tjent mindre og mindre hvert år, da i forhold til alle deres utgifter.

Dette med gratis skole hadde de ganske klart syn til. Vi har hatt gratis statlig skole i mange år, og få gratis mer enn gratis det fnyser de av. Troen på høyere lønn er vel at garantert minstelønn øker 30 baht om dagen, mens alle ting de kjøper øker med 18%. Veldig mange tror at hvis dette blir gjennomført, så kan det bl kraftige protester og bråk særlig i Bangkok. De er redd for at dette kan bli voldelig, men de vil nok se an hva som skjer det første halve året.

A.H.

Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#5

[quote="Arild Holtet" post_id=12993 time=1551927497 user_id=95]
En artig sak dette. Thaiene ute på landsbygdene som det er flest av, de har tjent mindre og mindre hvert år, da i forhold til alle deres utgifter.

Dette med gratis skole hadde de ganske klart syn til. Vi har hatt gratis statlig skole i mange år, og få gratis mer enn gratis det fnyser de av. Troen på høyere lønn er vel at garantert minstelønn øker 30 baht om dagen, mens alle ting de kjøper øker med 18%. Veldig mange tror at hvis dette blir gjennomført, så kan det bl kraftige protester og bråk særlig i Bangkok. De er redd for at dette kan bli voldelig, men de vil nok se an hva som skjer det første halve
Sist redigert av Wood1958 den 07 mar 2019, 08:32, redigert 1 gang totalt.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#6

Wood1958 skrev: 07 mar 2019, 08:23 Takk for respons om hvordan de ser på det,ikke helt sikker på om jeg forstår formuleringen ,,gratis mer en gratis,,at å inføre høyere skatter vil jo også bety at de måtte ha fått bedre betalt til å dekke denne.
Nå gjør de jo hva de selv vil med sitt eget land.At de ikke synes at helse og skolevesen og landbruksubsidier kunne blitt bedre,samt rent drikkbart vann er noe å ville betale skatter og avgifter for å få , blir jo deres eget valg også.
Nå er det jo mange her også som ikke vil betale skatt ,så ikke noe forskjell der heller ,he he
Og mange land eksisterer uten disse velferdsgoder i mere eller mindre grad,så det fungerer jo det også.
Men jeg synes peronlig at det er et positivt .
Noe slikt system ville selvfølgelig ikke kunne la seg gjøre over natta,
Nå har jeg jo fulgt dine tråder i noen år,og du har jo opp igjenom fortalt noen historier om farranger som har brukt litt penger og flytta igjen.
Litt inkonsekvent at endel Thaiere gjerne vil ha et liv som skattesystemet i et velferdsamfunn kan gi de,men være motstandere av skatt.
Men det kan jo også at manglende forståelse av hvordan det fungerer er en like reel årsak.
Jeg ser på nyhetene at myndighetene også bekymrer seg over de eldre i fremtidens Thailand,for de som tar vare på sine eldre ,og de som blir tatt vare på av barna er jo heller ikke det noe problem,men åpenbart at det er et voksende problem når det når myndigheter og nyheter.
Sikkert,store forskjeller ute å går i et land med så mange folk også.
Vi får se hca valget og fremtiden bringer.
Ha en fin dag i din rolige lille by.og nyt kaffen.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#7

Arild Holtet skrev: 07 mar 2019, 03:58 En artig sak dette. Thaiene ute på landsbygdene som det er flest av, de har tjent mindre og mindre hvert år, da i forhold til alle deres utgifter.

Dette med gratis skole hadde de ganske klart syn til. Vi har hatt gratis statlig skole i mange år, og få gratis mer enn gratis det fnyser de av. Troen på høyere lønn er vel at garantert minstelønn øker 30 baht om dagen, mens alle ting de kjøper øker med 18%. Veldig mange tror at hvis dette blir gjennomført, så kan det bl kraftige protester og bråk særlig i Bangkok. De er redd for at dette kan bli voldelig, men de vil nok se an hva som skjer det første halve året.

A.H.

få litt liv i byen igjen det er for stille i bkk nå :mrgreen:
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#8

Problemene med landsbyene med sine bønder føler jeg ligger i reinvesteringer..fordi sist gang så gikk det veldig galt for veldig mange..og nå tror ikke bøndene og bygda på myndighetene..så de er "happy" som det er nå, selv om de ikke er tilfreds med tingenes tilstand såklart..men de har ikke noe valg....det er slikt jeg oppfatter når de prater om seg og sitt..mange har økonomi nok, men de vil ikke tape alt igjen..

..og da blir det vanskelig når feks Bangkok skal lede ann når resten av landet sitter på ræva og har null tiltro til lederskapet(og monarkiet)...de lar seg neppe gå med på noe slikt igjen...med det første kan det tenkes..

Og 25% skatt? Thailand har ikke ord for veldig mye av fremmedordene som man bruker i den skandinaviske modellen, det er jeg overbevist om....

..så de må nok oppdatere språket sitt før de kan nå disse høydene...thai er slavespråket..tjenerspråket..også har monarkiet og eliten sitt eget språk som jeg ikke husker hva heter..blir som at politikeradelen i Norge snakker samisk mens resten av landet snakker bokmål..jeg ser ikke noe oppskrift på suksess i Thailand..kun korrupsjon, juks, bedrag, fake etc..
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#9

Kolami skrev: 08 mar 2019, 04:26 Problemene med landsbyene med sine bønder føler jeg ligger i reinvesteringer..fordi sist gang så gikk det veldig galt for veldig mange..og nå tror ikke bøndene og bygda på myndighetene..så de er "happy" som det er nå, selv om de ikke er tilfreds med tingenes tilstand såklart..men de har ikke noe valg....det er slikt jeg oppfatter når de prater om seg og sitt..mange har økonomi nok, men de vil ikke tape alt igjen..

..og da blir det vanskelig når feks Bangkok skal lede ann når resten av landet sitter på ræva og har null tiltro til lederskapet(og monarkiet)...de lar seg neppe gå med på noe slikt igjen...med det første kan det tenkes..

Og 25% skatt? Thailand har ikke ord for veldig mye av fremmedordene som man bruker i den skandinaviske modellen, det er jeg overbevist om....

..så de må nok oppdatere språket sitt før de kan nå disse høydene...thai er slavespråket..tjenerspråket..også har monarkiet og eliten sitt eget språk som jeg ikke husker hva heter..blir som at politikeradelen i Norge snakker samisk mens resten av landet snakker bokmål..jeg ser ikke noe oppskrift på suksess i Thailand..kun korrupsjon, juks, bedrag, fake etc..
Nei når og hvordan ting skal endres er nok ikke lett å se,men vokser oplysningen over tid om at noe må gjøres så kanskje?.
Blir litt som global forurensning,de fleste ser hvor galt det går ,prisen for å ikke gjøre noe vlir større og større,og det eneste en blir enige om er at noe må gjøres.så en får se med tiden.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#10

en moms på 25% ersom tatt ut av lufta

TT kilde må væra merklig

husker da

momsen var3 >%

og ble økt til 7

at landet hadde hatt godt av det ja

men i dag er detta tatt i fra luften
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Generelt»