Er thaiene klare for 25 prosent moms og sterk økning i inntektsskatten?

Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#11

riflefish skrev: 09 mar 2019, 03:31 en moms på 25% ersom tatt ut av lufta

TT kilde må væra merklig

husker da

momsen var3 >%

og ble økt til 7

at landet hadde hatt godt av det ja

men i dag er detta tatt i fra luften
Det er jo bare en del av valgløtene for alle skal få det bedre, men det koster og da skal moms opp. Den jevne thai får det ikke bedre. og moms holder seg nok på samme nivå. Thaiane her vi bor ble helt forferdet, men håper jo at det ikke skjer.

A.H.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#12

Kolami skrev: 08 mar 2019, 04:26 Problemene med landsbyene med sine bønder føler jeg ligger i reinvesteringer..fordi sist gang så gikk det veldig galt for veldig mange..og nå tror ikke bøndene og bygda på myndighetene..så de er "happy" som det er nå, selv om de ikke er tilfreds med tingenes tilstand såklart..men de har ikke noe valg....det er slikt jeg oppfatter når de prater om seg og sitt..mange har økonomi nok, men de vil ikke tape alt igjen..

..og da blir det vanskelig når feks Bangkok skal lede ann når resten av landet sitter på ræva og har null tiltro til lederskapet(og monarkiet)...de lar seg neppe gå med på noe slikt igjen...med det første kan det tenkes..

Og 25% skatt? Thailand har ikke ord for veldig mye av fremmedordene som man bruker i den skandinaviske modellen, det er jeg overbevist om....

..så de må nok oppdatere språket sitt før de kan nå disse høydene...thai er slavespråket..tjenerspråket..også har monarkiet og eliten sitt eget språk som jeg ikke husker hva heter..blir som at politikeradelen i Norge snakker samisk mens resten av landet snakker bokmål..jeg ser ikke noe oppskrift på suksess i Thailand..kun korrupsjon, juks, bedrag, fake etc..
Det som har skjedd de siste årene, som før, er at bøndene selger land for å få barna på skole. Så de investerer i fremtiden til familien, noe de ser er viktigere enn den jorda de har. Dette er jo synd, men for vanlige bønder er det vanskeig å legge om til mer fremtidsrettet drift. Dette er noe som har skjedd hele veien, at bøndene selger land som har vært i familien i lang tid for å få nok til å overleve, som å få barna høyt nok utdannet til å ha en sjanse ti å tjene gode penger.

Prisene på land stiger jo pga rike Bangkok folk stadig økte interesse for jordbruksland, noe som har en sammenheng med at Bangkok synker, investeringer i "empty Space" eller condos rundt turistområdene, begynner å nå metningspunktet (min oppfatning). Men jordbruksland i større skala er og blir fremtiden også i thailand, så den beste jorda, og den mest økomiske drevet jorda, vil være svært attraktive fremover for oppkjøpere.

Men det som jeg ser, er mikrobruk det investeres i hos lokae bønder, der de nå dyrker mange ting på små arealer, og ikke bare ris og andre enkelt ting som er knytter de opp til enkelt sesonger.

Så det skjer noe, og det er ikke bare tafatthet og kapitulasjon, men, den eldre garde bir jo som sagt eldre, og har det vanskeligere for å begynne med noe nytt, og alt kan jo se håpløst ut, når man hverken har kapita til investeringer eller den nødvendige kompetanse for å drive med noe annet enn de har gjort i alle år.

Derimot så er det skrikende behov for arbeidskraft landet rundt, og det viktigste poenget er at det er arbeide til alle som vil ha og kan.

Så den neste rovousjonen må nok komme for å bedre arbeiderenes vilkår før noe annet, for å gjøre det mer attraktivt enn å gå ledig. Min mening min observasjon.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#13

Arild Holtet skrev: 09 mar 2019, 04:19 Det er jo bare en del av valgløtene for alle skal få det bedre, men det koster og da skal moms opp. Den jevne thai får det ikke bedre. og moms holder seg nok på samme nivå. Thaiane her vi bor ble helt forferdet, men håper jo at det ikke skjer.

A.H.
De burde nok starte med toppskatt hos middelklassen og oppover først, for å vise at de sørger for at landet kan drives fornuftig fromover. Moms vil jo bare ramme de som har lite fra før.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#14

Det sies at skyggeøkonomien i thailand er 40% av bnp..ikke vet jeg..om det menes med de som jobber for å overleve uten å betale skatt og/eller de som snyter staten for moms etc?

Jeg vet at mange blir tatt iThailand for ¨å ikke betale skatt når de importerer fra utlandet..de gjemmer det i garasjer og lokaler o.l som de leier for å gjemme fra myndighetene......jeg tviler på at alle blir tatt siden det er så mange som prøver seg uten å betale..de jeg vet om er som regel import fra Kina...visstnok har jeg ikke hørt at noen har fått fengsel..de bare betaler seg ut..enkelt og greit..
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#15

Phay skrev: 09 mar 2019, 05:55 Det som har skjedd de siste årene, som før, er at bøndene selger land for å få barna på skole. Så de investerer i fremtiden til familien, noe de ser er viktigere enn den jorda de har. Dette er jo synd, men for vanlige bønder er det vanskeig å legge om til mer fremtidsrettet drift. Dette er noe som har skjedd hele veien, at bøndene selger land som har vært i familien i lang tid for å få nok til å overleve, som å få barna høyt nok utdannet til å ha en sjanse ti å tjene gode penger.

Prisene på land stiger jo pga rike Bangkok folk stadig økte interesse for jordbruksland, noe som har en sammenheng med at Bangkok synker, investeringer i "empty Space" eller condos rundt turistområdene, begynner å nå metningspunktet (min oppfatning). Men jordbruksland i større skala er og blir fremtiden også i thailand, så den beste jorda, og den mest økomiske drevet jorda, vil være svært attraktive fremover for oppkjøpere.

Men det som jeg ser, er mikrobruk det investeres i hos lokae bønder, der de nå dyrker mange ting på små arealer, og ikke bare ris og andre enkelt ting som er knytter de opp til enkelt sesonger.

Så det skjer noe, og det er ikke bare tafatthet og kapitulasjon, men, den eldre garde bir jo som sagt eldre, og har det vanskeligere for å begynne med noe nytt, og alt kan jo se håpløst ut, når man hverken har kapita til investeringer eller den nødvendige kompetanse for å drive med noe annet enn de har gjort i alle år.

Derimot så er det skrikende behov for arbeidskraft landet rundt, og det viktigste poenget er at det er arbeide til alle som vil ha og kan.

Så den neste rovousjonen må nok komme for å bedre arbeiderenes vilkår før noe annet, for å gjøre det mer attraktivt enn å gå ledig. Min mening min observasjon.
En annen ting er at "døttere og sønner" låner på landet som foreldrene bor på..og resultatet er en enorm gjeld,,jeg vet om noen som har gjort det.....kanskje de utnytter systemet som dreier som at det er vanskelig å kaste ut noen når det går til helvete til forskjell fra Norge..
Svar

Gå tilbake til «Generelt»