Luftkvalitet i Thailand.

Svar
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#1

Jeg fløy fra Ubon til Bangkok igår. Det var som å fly over et grått lokk hele veien. Det var ikke skyer, det var smog. Iflg kona så ble over 400 skoler stengt igår og ungene sendt hjem pga luftkvaliteten i Bangkok. Det var rett å slett trist å se Bangkok fra lufta igår. Ser på https://aqicn.org/city/bangkok/ at lufta er helsefarlig, index 161. Det er under 50 den bør være, iflg denne nettsiden.
Jeg har merket luftkvaliteten har vært dårlig i Isaan den siste tiden, antar det er risåkerbrenning og fabrikker. Ellers er vel elendige kjøretøy også en stor synder antar jeg.

Jeg vet at jeg sitter i glasshus når jeg sier jeg fløy inn til Bangkok... Vi har prøvd NCA bussene, de er ok. Men man havner midt i Bangkok sentrum kaoset. Tog er som å komme tilbake til 60 tallet, håper Thailand får oppgradert dem. Kanskje natt-tog og sovekupe og skytrain til flyplassen for å gjøre min del for å redusere forrurensningen.

Triste greier for Thailand.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#2

apekatt1 skrev: 30 jan 2019, 23:08 Jeg fløy fra Ubon til Bangkok igår. Det var som å fly over et grått lokk hele veien. Det var ikke skyer, det var smog. Iflg kona så ble over 400 skoler stengt igår og ungene sendt hjem pga luftkvaliteten i Bangkok. Det var rett å slett trist å se Bangkok fra lufta igår. Ser på https://aqicn.org/city/bangkok/ at lufta er helsefarlig, index 161. Det er under 50 den bør være, iflg denne nettsiden.
Jeg har merket luftkvaliteten har vært dårlig i Isaan den siste tiden, antar det er risåkerbrenning og fabrikker. Ellers er vel elendige kjøretøy også en stor synder antar jeg.

Jeg vet at jeg sitter i glasshus når jeg sier jeg fløy inn til Bangkok... Vi har prøvd NCA bussene, de er ok. Men man havner midt i Bangkok sentrum kaoset. Tog er som å komme tilbake til 60 tallet, håper Thailand får oppgradert dem. Kanskje natt-tog og sovekupe og skytrain til flyplassen for å gjøre min del for å redusere forrurensningen.

Triste greier for Thailand.
Jeg var heldig å bo rundt briskeby in min tid..og det var en oase midt i oslo..slapp unna all forurensing..og jeg bor akkurat slik nå også i Bangkok føler jeg..jeg føler ikke har ikke så mye forurenings her..kommer litt ann på vindretning..det som virkelig forurenser er tomgangskjøringen av bilene og motorsyklene inne på området her jeg bor..jeg tror tomgangskjøringen er ett massivt problem i Bangkok..massivt..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

En liten artikkel fra ifjor!

https://www.thethailandlife.com/air-pollution-thailand

Noen som har en oversikt over Chiang Rai for øyeblikket? Når begynner den verste bråtebrenningen i nord?
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Søkte opp på linken ifra artikkelen over, hvor du kan finne verdiene for de byene som har målinger

http://aqicn.org/city/thailand/chiangra ... tation-06/
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#5

For en tid tilbake installerte jeg en app på mobilen for kontinuerlig oversikt over luftkvalitet, lenge før siste problemer i Bangkok.

Testet noen og den jeg endte opp med heter Plume Air Report:

Last ned:

Bangkok
Bangkok

Chiang Rai
Chiang Rai

Ho Chi Minh
Ho Chi Minh


Skjermbildene viser siste status fra byene over og farger på symbol viser hvilke aktiviteter man må holde seg unna. Bakgrunnsfarge på skjerm indikerer farenivå og kan si at her hjemme er det "Fresh Air" og blå himmel som bakgrunn.

PS: At man kan se ulike verdier på forurensningen er at verdiene for AQI (Air Quality Index) fremkommer med ulike målemetoder og ettersom det jeg har lest brukes oftest AQI US.

At det nå er verre luft i Chiang Rai enn Bangkok forklares med vindretning under Tweet fra Richard Barrow.
  • "Maybe, they haven't done anything yet.. reducing of AQI today is probably caused by wind direction..."
    "which is understandable cuz from Feb thru Sept.. southwest wind is picking up.."
  • "Same as last year, #BangkokSmog happens mostly in January, because of the weather. Now everyone will forget and ignore the warnings that show that #pollution get worse. Until next year..."

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#6

Vi merker at luftkvaliteten er elendig her ute på landsbygdene. Det brennes sukkerrør over alt, og røyken har jo og med gasser av ikke helt bra sprøytemidler. Samt at nå "rydder" de som thaiene kaller det, og brenner alle veikantene som er fulle av plst og annen søppel. Vi som har asthma merker det ganske kraftig, så det blir mye tid inne med hyggelige ting innendørrs for tiden.

A.H.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»